O tym, że istnieje silny związek pomiędzy sprawnością manualną (motoryką precyzyjną) a rozwojem mowy wiadomo od dawna, dopiero teraz jednak więcej się o tym mówi – na szczęście.

Kiedy przyjrzymy się mapie mózgu, okaże się, że pola kory mózgowej odpowiedzialne za precyzyjne ruchy rąk i palców są zlokalizowane blisko ośrodków ruchowych mowy oraz zajmują dość spory obszar. Dlatego też, jeśli chcesz zatroszczyć się o prawidłowy rozwój mowy Twojego dziecka, oprócz wszystkich zabaw językowych, opartych na słownej komunikacji, nie zapomnij o aktywizowaniu dziecka do zabawy manipulacyjnych – zabaw z użyciem rąk.

Na Językach Mammazine

I choć w pierwszych miesiącach życia, dowolne, niezamierzone ruchy rąk są mocno związane z pierwotnymi odruchami, to wraz z rozwojem psychoruchowym dziecka, dojrzewaniem jego układu nerwowego staną się coraz bardziej celowe i świadome. Już od 10 tygodnia życia dziecko będzie wyciągać rączki w kierunku interesującego je przedmiotu, by w 4 miesiącu życia sprawnie chwytać zabawkę i czerpać radość z zabawy własnymi rączkami, wydając przy tym radosne dźwięki, głużąc.  Od około 6 do 8 miesiąca życia, dziecko rozwija zaś bardziej precyzyjne umiejętności chwytania i manipulowania przedmiotami, by wreszcie trzymać po jednym przedmiocie w każdej dłoni (chwytem nożycowym). Tym samym od około 6 miesiąca życia zwiększa się znacznie zasób świadomie powtarzanych przez dziecko dźwięków, zaczyna gaworzyć samonaśladowczo, budując coraz to dłuższe wypowiedzi sylabowe. Między 9 a 10 miesiącem życia dziecko kształtuje z kolei umiejętność chwytu pęsetowego, charakteryzującego się przeciwstawieniem kciuka pozostałym palcom. Dzięki niemu może sięgać po małe przedmioty i z sukcesami nimi manipulować. Uczy się też klaskania i uderzania o siebie dwoma przedmiotami. Niezwykle ważna staje się też zdolność do naśladowania ruchów osób z otoczenia, która łączy się na tym etapie z umiejętnością naśladowania intonacji, melodii wypowiedzi osób dorosłych oraz nawiązywania pierwszych prób dialogowych, naśladowania i podwajania sylab, zawierających różne głoski. Około 1 roku życia dziecko znów zdobywa nową umiejętność w manipulowaniu przedmiotami. Uczy się chwytu szczypcowego (kciuk i opuszka zgiętego palca wskazującego), równocześnie rozwijając też mowę, wzbogacając ją o pierwsze słowa, choć zbudowane jeszcze tylko z sylab otwartych (spółgłoska + samogłoska), ale mające już swoje znaczenie.

Rodzice, nie przeoczcie tych pierwszych etapów rozwoju, które tak mocno wpływają na prawidłowe kształtowanie się mowy dziecka.

Ścisła zależność między ruchami rąk, palców a precyzyjnymi ruchami narządów mowy (warg, języka, krtani) jest dla Was i dla nas – terapeutów  istotna. Jeśli bowiem jakaś umiejętność związana z ruchami rąk, oczekiwana na danym etapie rozwojowym nie pojawi się, będzie to również miało swoje odzwierciedlenie w zaburzeniach rozwoju mowy. Dziecko, które nie osiągnie zdolności skrupulatnego manipulowania przedmiotami, nie będzie też z pewnością potrafiło wykonać niezwykle dokładnych ruchów artykulacyjnych, niezbędnych do wypowiadania głosek.

Dla prawidłowego rozwoju mowy dziecka ważne jest więc nie tylko nieustanne pozostawanie w kontakcie słownym z dzieckiem (mówienie o wszystkim dookoła, opisywanie uczuć, emocji i tego, co właśnie zrobiliśmy, robimy lub planujemy robić), lecz także zapewnienie dziecku możliwości poruszania się, zdobywania przestrzeni, a przez to doświadczania świata przez manipulowanie rękoma.

 

Autor: Justyna Zajdel-Rapa „Na językach”

Zapisz się na newsletter

MINT MAGazyn online to lifestylowy serwis dla mam. To portal o pozytywnym macierzyństwie i szczęśliwym dzieciństwie. Zajrzyj do nas po codzienną dawkę inspiracji. Poczuj miętę do MINT!

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.