POZNAJ TAJEMNICĘ MINDFULNESS

Okazuje się, że to obco brzmiące słowo często pojawiające się w artykułach i tekstach dotyczących pracy nad sobą i rozwoju osobistego, wcale nie musi być dla nas takie obce, a to, co się za nim kryje może mieć realny wpływ na nasze życie, na jego jakość, na poziom naszego stresu, nasze relacje z otoczeniem czy efektywność podejmowanych przez nas działań, zarówno w sferze zawodowej jak i prywatnej.

***

CZYM JEST MINDFULNESS?

Termin ten nie ma jednoznacznego odpowiednika w naszym rodzimym języku. Najprościej i najbardziej ogólnie można go przetłumaczyć jako uważność, uważna obecność. Mindfulness to twoja stuprocentowa uwaga skupiona na tym, co dzieje się w tobie i dookoła ciebie w bieżącej chwili, na momencie, w którym się aktualnie znajdujesz, na czynności, którą właśnie wykonujesz. Krótko mówiąc, to świadoma i nieosądzająca uważność skierowana na bieżącą chwilę.

TROCHĘ HISTORII

Osobą odpowiedzialną za współczesną popularność mindfulness jest amerykański neurobiolog profesor Jon Kabat-Zinn. Jako pierwszy wprowadził on metodę uważności do medycyny i psychoterapii. W swojej pracy opierał się na medytacji uważności i jej wpływie na nasz stan zdrowia, a pod koniec lat siedemdziesiątych założył pierwszą Klinikę Redukcji Stresu Opartą na Uważności (Mindfulness-Based Stress Reduction Clinic) przy Uniwersytecie Medycznym w Massachusetts. Razem ze swoimi współpracownikami opracował ośmiotygodniowy oparty na technikach medytacyjnych program MBSR, który szybko zyskał popularność w innych ośrodkach medycznych w Ameryce, a obecnie jest znany i stosowany właściwie na całym świecie. Przede wszystkim ze względu na wyniki badań, które jednoznacznie wykazały pozytywny wpływ medytacji i praktyki uważności na redukcję stresu oraz związane z nim choroby autoimmunologiczne, a także na zapobieganie nawrotom depresji.

JAK ZACZĄĆ PRAKTYKOWAĆ UWAŻNOŚĆ?

Kursy rozwoju mindfulness oraz nauczycieli MBSR działających na terenie Polski łatwo znaleźć w Internecie. Nie oznacza to jednak, że praktyka uważności zarezerwowana jest tylko dla wąskiego grona osób, które ukończą trwający osiem tygodni kurs. Ćwiczenie uważności możesz zacząć w dowolnym momencie swojego życia. Wystarczy, że każdą swoją czynność, będziesz wykonywać z uwagą, bez automatycznych ruchów, bez gonitwy niepotrzebnych myśli, planowania przyszłości, roztrząsania przeszłości. I nieważne czy czytasz, bawisz się z dzieckiem, sprzątasz, myjesz zęby, pijesz kawę; każda z tych czynności zasługuje na Twoją uwagę.

MEDYTACJA TO PODSTAWA

Medytacja to formalna baza, która przygotuje cię do codziennej praktyki uważności, pomoże skupić się i zapanować nad gonitwą myśli. I nie chodzi tutaj o to, aby medytując stracić kontakt z rzeczywistym światem, potocznie „odlecieć”. Wprost przeciwnie, chodzi o to, aby w stu procentach być tu i teraz, obserwować swój oddech, to co dzieje się z naszym ciałem, obserwować myśli, które przepływają przez nasz umysł. Niczego nie oceniać, nie osądzać, nie kategoryzować. Po prostu być uważnym i akceptować. Taka medytacja może trwać jedynie 5 minut, jeśli tylko tyle jesteś w stanie wygospodarować dla siebie w ciągu dnia. Ważne, żeby było to codzienne systematyczne ćwiczenie.

KORZYŚCI PŁYNĄCE Z PRAKTYKI MINDFULNESS

Bycie rodzicem kojarzy się nam najczęściej z czymś zupełnie odwrotnym niż założenia metody skupiającej się na uważności. Podzielność uwagi i wielozadaniowość zdają się być jednymi z najbardziej pożądanych w rodzicielstwie cech, a robienie jednej rzeczy na raz wydaje się być bezsensowną stratą czasu. Kiedy jednak uświadomimy sobie korzyści płynące z praktykowania uważności może zdecydujemy się na bardziej świadome życie, a codzienna medytacja i praktyka mindfulness pomoże nam między innymi:

  • zwiększyć samoświadomość i podnieść samoocenę
  • częściej doświadczać uczucia radości
  • zredukować stres
  • obniżyć poziom lęku, niepokoju, zmęczenia i poirytowania
  • poprawić pamięć, koncentrację i kreatywność
  • zwiększyć odporność fizyczną i psychiczną
  • łatwiej i spokojniej zasypiać
  • zwiększyć empatię i pozytywnie wpłynąć na nasze relacje innymi
  • czuć się spokojniejszym każdego dnia

***

Zainteresowanym tematem polecam książki mistrza mindfulness Jon Kabat-Zinna: Gdziekolwiek jesteś, bądź, Praktyka uważności dla początkujących oraz Życie piękna katastrofa

A specjalnie dla rodziców: Dary codzienności. Poradnik uważnego rodzicielstwa – Jon Kabat-Zinn, Myla Kabat-Zinn


Autor: Małgorzata Górska

Z wykształcenia magister sztuki. Z pasją rysuje. Zapamiętale czyta. Fascynuje się filmami Jeuneta i Andersona. Wieczorami pisze bloga, szydełkuje i robi makramy. Prywatnie żona Adama i mama Adasia.

Zdjęcie: Designed by Freepik

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ