MINIMALIZM W JEDZENIU

Autor: Dorota Stempniewicz

Mam wrażenie, że koncepcja minimalizmu otacza mnie z każdej strony. Dotarła już do mojej garderoby, w której mam mało ubrań, ale za to we wszystkich czuję i wyglądam świetnie; do pokoi moich dzieci, w których, zamiast mnóstwa zabawek, jest przestrzeń do zabawy, tworzenia i odpoczynku, a nawet do mojej kuchni.

Minimalizm to koncepcja, która do mnie przemawia, i która niewątpliwie ma mnóstwo zalet. Dlatego właśnie, jakiś czas temu, postanowiłam skorzystać z niej również w kwestii jedzenia i przygotowywania posiłków? A oto krótki test, ciekawe jak go przejdziesz.

 

Jeżeli kupujesz za dużo jedzenia, co najczęściej kończy się jego wyrzucaniem?

Jeżeli chcesz się zdrowo odżywiać, a wydaje Ci się, że nie masz na to czasu i, że jest to skomplikowane?

Jeżeli chcesz zaoszczędzić swój czas i swoje pieniądze, które tracisz na codzienne robienie zakupów?

Jeżeli kupujesz jedzenie kiepskiej jakości, które pozbawia Cię zdrowia i energii do działania?

 To idea minimalizmu w jedzeniu jest właśnie dla Ciebie!

 

Przedstawiam Ci 5 kroków, które ułatwią Ci wprowadzenie jej do swojego życia.

Pamiętaj, że nie musisz każdego z nich stosować od razu, na siłę. Daj sobie czas. Zastanów się, który z nich przemawia do Ciebie najbardziej i, który z nich przyniósłby Ci najwięcej korzyści. Wybierz jeden i działaj. Dzień po dniu, konsekwentnie i systematycznie. W miarę, jak zagłębisz się w ideę minimalizmu w jedzeniu, na pewno odkryjesz wiele własnych trików, które ułatwią Ci skuteczne wprowadzenie jej w życie.

 

Planuj posiłki raz na tydzień

Tygodniowe planowanie posiłków przyniesie Ci mnóstwo korzyści. Zaoszczędzisz swój czas, ponieważ zakupy będziesz robiła raz w tygodniu, raz w tygodniu będziesz stała w tej długiej kolejce do kasy, i raz w tygodniu będziesz wyjeżdżała z tego koszmarnie zatłoczonego parkingu. Do tego nigdy więcej, nie będziesz traciła swojego cennego czasu na zastanawianie się, co masz ugotować na obiad. Zaoszczędzisz swoje pieniądze, bo wszelkie nadprogramowe zakupy będę kusiły Cię tylko raz w tygodniu, a nie przy okazji codziennych wizyt w supermarketach. Zaczniesz kupować mniej jedzenia, a dzięki dokładnemu rozplanowaniu posiłków przestaniesz je marnować.

Zaczniesz się zdrowiej odżywiać – tygodniowe spojrzenie na Twój jadłospis pomoże Ci odpowiednio zbilansować dietę. A do pracy z pewnością zaczniesz zabierać własnoręcznie przygotowane, zdrowe drugie śniadania.

Planuj, zmieniaj, obserwuj. Szybko zauważysz ile dobrego przyniosło Ci planowanie posiłków na cały tydzień i stanie się to Twoich dobrym nawykiem.

 

Rób regularne przeglądy swojej lodówki i szafek kuchennych

W pierwszej kolejności pozbądź się produktów zepsutych i przeterminowanych. Sprawdź czy przyprawy nie zakurzyły się i nie zwietrzały. Czy mąki, kasze, ryż nie spleśniały albo czy nie mają nieproszonych lokatorów.

Następnie, przeczytaj etykiety produktów, które znajdują się w Twoich szafkach. Pozbądź się wszystkiego co zawiera dodany cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, konserwanty, sztuczne barwniki, mleko w proszku (jest silnym alergenem). Najczęściej dotyczy to gotowych dań w paczkach i słoikach, gazowanych napojów, słodzonych płatków śniadaniowych, słodyczy, słonych przekąsek (chipsów, paluszków, krakersów). Jeśli najdą Cię jakieś wątpliwości, pamiętaj, że chodzi tutaj o zdrowie Twoje i Twojej rodziny.

To co jesz bezpośrednio wpływa na Twoje zdrowie, samopoczucie i na to, jak żyjesz. Po rezygnacji z przetworzonej żywności i powrocie do pełnowartościowego pożywienia nadwaga znika, ciśnienie krwi i poziom cukru we krwi regulują się, wzmacnia się system odpornościowy, znika ciągłe zmęczenie i problemy ze snem. Skóra się oczyszcza, nabiera blasku, a włosy połysku. Powraca naturalna energia, lekkość i dobre samopoczucie. Dlatego przy wyborze pożywienia nie kieruj się jedynie ceną czy walorami smakowymi. Bardzo ważna jest również jego jakość.

 

Gotuj proste i zdrowe posiłki

Swoje posiłki opieraj głównie na sezonowych i lokalnych produktach. Są najzdrowsze, mają najwięcej składników odżywczych i są najmniej zanieczyszczone. Gotuj z produktów, jak najmniej przetworzonych, które są wolne od konserwantów. W internecie znajdziesz całą masę zdrowych i szybkich przepisów. Stwórz swoją bazę inspiracji, która będzie przydatna również przy planowaniu tygodniowego jadłospisu.

Przygotuj sobie wcześniej półprodukty do zaplanowanych posiłków – gdy obierasz warzywa, obierz więcej i przechowuj w specjalnym pojemniku, będą do kolejnej zupy. Przygotuj domowy koncentrat bulionowy, zrób własną granolę, na pewno przyda się na szybkie i zdrowe śniadanie.

Dzięki takiemu podejściu będziesz się zdrowiej odżywiać. Do tego zaoszczędzisz czas, bo w kuchni będziesz spędzać jego minimalną ilość.

 

Mniej, znaczy lepiej

Stawiaj na żywność dobrej jakości. Lepiej zjeść mniej, ale zdrowiej. Jeśli odpowiednio odżywisz swój organizm, nie będzie się on domagał stale jedzenia.

Zwróć uwagę na to w jaki sposób jesz swoje posiłki. Zatrzymaj się na chwilę w swojej codziennej gonitwie, usiądź i spokojnie zjedz. Jedz tylko wtedy, gdy jesteś faktycznie głodna, w przyjemnej atmosferze, przy czystym stole. Zwróć uwagę na to jak wygląda, pachnie i smakuje Twój posiłek. Wyłącz komputer i odłóż telefon na ten czas. Spędź go z najbliższymi albo po prostu ze sobą. Pamiętaj o dokładnym przeżuwaniu każdego kęsa, dzięki temu szybciej zauważysz, że jesteś już najedzona, unikniesz przejedzenia i wszelkich dolegliwości z nim związanych. Z czasem zmniejszysz też wielkość swojej porcji, dzięki czemu będziesz mogła kupować mniej jedzenia.

I pamiętaj – mniej, znaczy lepiej – dlatego lepiej jest zjeść dwie kostki prawdziwej, pysznej gorzkiej czekolady, niż całą tabliczkę czekolady wypełnionej cukrem i mlekiem w proszku. Stawiaj na jakość!

 

Nie wyrzucaj jedzenia

Faktem jest, że mnóstwo jedzenia jest marnowane. Za dużo kupujemy, za dużo wyrzucamy, za dużo też jemy.

Minimalizm w jedzeniu ma na celu uświadomienie Ci tego zjawiska. Kupuj tyle, ile zużyjesz – rozpisanie tygodniowego menu na pewno Ci w tym pomoże. To co zostanie z obiadu albo kolacji wykorzystaj na inny posiłek. Takie pozostałości idealnie się sprawdzą, jako drugie śniadanie w pracy. Nie marnuj jedzenia, dzięki temu będziesz również chronić środowisko i zasoby naturalne naszej planety. Staniesz się świadomą konsumentką.

 

Czy idea minimalizmu w jedzeniu przemówiła do Ciebie?

 

Zdjęcie: Freepik

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ