10 KROKÓW DO ZDROWEGO NAWYKU ŻYWIENIOWEGO

Wiosna zbliża się do nas dużymi krokami, w końcu!

Coraz cieplejsze powietrze i dłuższe dni sprawiają, że poziom energii i zapał do wprowadzania zmian szybują w górę. Wykorzystaj to i wprowadź zdrowy nawyk żywieniowy do swojego codziennego życia. Do dzieła!

Nawyk, zgodnie z definicją używaną w psychologii, to zautomatyzowana czynność (sposób zachowania, reagowania), którą nabywamy w wyniku ćwiczenia (głównie przez powtarzanie). Zdaniem naukowców nawyki pojawiają się, ponieważ mózg bezustannie szuka sposobów na ograniczenie wysiłku, który podejmuje każdego dnia. Nie chce tracić energii na ciągłe zastanawianie się i analizowanie podstawowych działań – jakiej kawy się napić, jaki kubek wyciągnąć z szafki, co zrobić po wstaniu z łóżka, jaką drogą jechać do pracy. Jest tak zaprojektowany, że instynktownie będzie się starał każdą rutynową czynność przekształcić w nawyk.

Co oznacza, że jesteś w stanie wprowadzić do swojego życia każdy zdrowy nawyk żywieniowy, który tylko sobie wymyślisz.

To czego potrzebujesz, to jasno rozpisany plan działania i systematyczność.

Przedstawiam Ci taki plan. Obejmuje on 10 kroków, które sprawią, że wprowadzenia zdrowego nawyku żywieniowego będzie przyjemne i przede wszystkim skuteczne. Przygotuj sobie notes i coś do pisania. Powodzenia!


KROK 1 – TWÓJ CEL

Zacznij od najważniejszego. Zaparz sobie coś dobrego do picia, usiądź w wygodnym miejscu i daj sobie chwilę na pobycie z pytaniami: Jaki jest mój cel? Dlaczego chcę coś zmienić? Co się zmieni w moim życiu, gdy osiągnę mój cel? Co ważnego zyskam, dzięki temu, że osiągnęłam swój cel? Co mnie motywuje do zmiany? Po co mi w ogóle ta cała zmiana?

Chcesz mieć więcej energii do działania, chcesz mieć zdrowszą i bardziej promienną cerę, chcesz pozbyć się nadprogramowych kilogramów, czujesz, że jesz za dużo słodyczy, co Ci w ogóle nie służy, masz dosyć wzdętego i bolącego brzucha, chcesz pokazać swoim dzieciom, że zdrowe odżywianie jest naprawdę ważne i przynosi mnóstwo korzyści?

To jaki jest Twój cel?

KROK 2 – DATA

Określ dokładnie kiedy zaczynasz. Ustal konkretną datę i wpiszą ją do każdego kalendarza, planera i organizera, jaki posiadasz.

Od razu przypominam Ci, że w kalendarzu nie ma takich dni, jak: od jutra, kiedyś, w przyszłym tygodniu, jak tylko skończę ten ważny projekt, gdy dzieci mi pozwolą.

Tutaj jest miejsce na poważną deklaracje. Ustal datę, właśnie teraz.

KROK 3 – TWÓJ NAWYK

Jaki nawyk żywieniowy chcesz wprowadzić? Co pomoże Ci zrealizować Twój cel określony w punkcie pierwszym?

Możesz ograniczać kawę do jednej dziennie; wypijać 4 szklanki wody dziennie; wykluczyć ze swojej diety sklepowe słodycze; ruszać się 30 minut dziennie, jeść mięso tylko dwa razy w tygodniu, jeść nabiał tylko raz w tygodniu; dodawać warzywa do każdego posiłku.

Jeśli nie wiesz co wybrać, wybierz cokolwiek i po prostu zacznij działać. Po kolei uporasz się ze wszystkimi swoimi nawykami.

KROK 4 – PIERWSZY KROK

Każda nowość, jaką chcesz wprowadzić, powoduje w Twoim umyśle lęk. Twój umysł lubi to co znane, to, co nie wymaga zbyt dużo energii. Dlatego próbuje Cię zniechęcić do wprowadzania zmian, dlatego ciężko jest Ci wytrwać w postanowieniach, dlatego znajdujesz setki racjonalnych wymówek, żeby czegoś nie robić. Żeby ominąć ten lęk i sprawić, że mózg nawet nie zauważy, że dzieje się coś nowego, zacznij realizację swojego celu od jednego, śmiesznie małego kroku. Niech niespostrzeżenie stanie się on częścią Twojej codzienności.

Jeśli chcesz jeść warzywa w każdym posiłku – zacznij od jednego małego kawałka do śniadania.

Jeśli chcesz pić więcej wody – zacznij od jednego łyczka codziennie rano.

Jaki będzie Twój pierwszy, mały krok?

KROK 5 – TWÓJ WYZWALACZ

Każdy nawyk zaczyna się od wyzwalacza, który go uruchamia i podpowiada mózgowi, żeby przeszedł w tryb automatyczny. Stwórz taki wyzwalacz dla swojego nowego nawyku. Najłatwiej jest to zrobić podpinając nowy nawyk pod rutynę, którą wykonujesz codziennie.

Zastanów się jakie masz rutyny w ciągu dnia. Może to być – pobudka, wstanie z łóżka, mycie zębów, prysznic, przygotowywanie śniadania, droga do pracy, usypianie dzieci, itp.

Podczas przygotowywania śniadania wypij jeden łyk wody z cytryną.

Do każdego śniadania dorzuć jeden kawałek warzywa.

Do porannej kawy zjedz domowe ciastko zamiast kupnego.

Co stanie się wyzwalaczem Twojego nowego nawyku żywieniowego?

KROK 6 – PRZYPOMINACZE

Nie daj sobie zapomnieć o swoim nowym nawyku. Ustaw swoje przypominacze.

Mogą to być duże kartki w miejscu, w którym pojawia się Twój wyzwalacz, samoprzylepne karteczki na komputerze, konkretne podpowiedzi – butelka z woda przy komputerze, miska warzyw na blacie w kuchni, alarm w telefonie, notatka w kalendarzu do którego zaglądasz codziennie.

Jakie będą Twoje przypominacze?

KROK 7 – ZOBOWIĄZANIE

Przekonaj się o mocy publicznego zobowiązania. Podziel się swoimi planami z innymi – zobaczysz, ze trudniej będzie Ci z nich zrezygnować.

To co, przed kim się zobowiążesz? Na początek możesz to zrobić przede mną.

KROK 8 – PRZESZKODY

Prędzej czy później przeszkody pojawią się na Twojej drodze do zdrowszego nawyku żywieniowego. Przygotuj się na to. Zastanów się, jakie przeszkody możesz spotkać na swojej drodze. Daj się wykazać swojej wyobraźni. Wypisz wszystko co przychodzi Ci do głowy. Co zrobisz, gdy pojawi się dana przeszkoda? Jak zareagujesz? Opisz wszystko bardzo dokładnie.

KROK 9 – WSPARCIE

Kogo poprosisz o wsparcie? Kto uwierzy, ze dasz radę i będzie Cię dopingował z całych sil? Kto pomoże Ci uporać się z przeszkodami, które pojawią się na Twojej drodze?

KROK 10 – ŚWIĘTOWANIE

Jak będziesz świętować swoje sukcesy? Ustal swoje małe nagrody – to bardzo ważne!

Koniecznie daj znać, jaki zdrowy nawyk żywieniowy wprowadziłaś do swojego życia! Powodzenia!


Autor: Dorota Stempniewicz

Zdjęcia: Designed by Freepik

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ