Moda na retro w świecie designu trwa w najlepsze i właśnie wchodzi w kolejny etap swojej ewolucji. To moment, w którym lekcja estetyki lat 50. i 60. została odrobiona na tyle rzetelnie, że przestano podchodzić do niej z czcią.

Dziś uwielbienie zostało zastąpione analitycznym myśleniem. Z korzyścią dla swoich projektów, designerzy przeprowadzają „retrospekcje”, czerpiąc z przeszłości głównie podejście do sposobu pracy i konstruowania obiektów. To, że ich poszukiwania nieraz prowadzą do „retro” efektów wizualnych jest wyłącznie korzystnym zbiegiem okoliczności i potwierdza tezę, że piękno wypływa z funkcji.

RETROspekcje zestaw (1) polski design RETROspekcje zestaw (3)

Wystawa tropi motywy związane ze wzornictwem lat 50. i 60. we współ­czesnych polskich projektach sztuki użytkowej. Zgromadzone eksponaty dowodzą, jak sprawnie rodzimi projektanci potrafią łączyć elementy daw­nego wzornictwa z klimatem nowoczesności.

Na wystawie Retrospekcje zgromadzono ponad 100 obiektów sztuki użyt­kowej stworzonych przez polskich projektantów: mebli, lamp, grafik, wyro­bów szklanych i ceramicznych, tkanin oraz innych dodatków. Prawie wszyst­kie przedmioty są realizacjami komercyjnymi, ale wytwarzanymi metodą rzemieślniczą, produkowanymi „na bieżąco”, a nie masowo. Chodziło o po­kazanie rzeczy funkcjonalnych, trwałych, eleganckich, a co najważniejsze – osiągalnych cenowo dla przeciętnego konsumenta.

polski design

Koncepcja Retrospekcji oparta jest na oryginalnym rozwiązaniu scenogra­ficznym: przestrzeń ekspozycji zaaranżowano tak, aby imitowała prawdzi­we wnętrze mieszkalne. Rozpoczynając pracę nad koncepcję wystawy mia­łam w głowie myśl, że nie chcę mówić o projektach z pierwszych stron gazet i modnych portali 

podkreśla Magda Jasińska

Autor: Magdalena Jasińska projektant marki Wood&Paper

Kurator: Anna Diduch redaktor naczelna priv. Magazine

Organizator: Agata Kondracka właściciel marki Wood&Paper

Partner medialny PLN Design

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ