JAK ZAPEWNIĆ DZIECKU KOMFORTOWY SEN?

Sen, podobnie jak karmienie, jest bardzo ważny w rozwoju dziecka. Przy okazji Światowego Dnia Snu Dziecka radzimy jak zapewnić mu wystarczającą jego ilość. Przy okazji Światowego Dnia Snu Dziecka ustanowionego przez międzynarodowy organ – Radę Pediatrów ds. Snu (PSC) i obchodzonego w tym roku już drugi raz przypominamy jak ważną rolę w życiu dziecka odgrywa sen. Na początku noworodek o średniej masie urodzeniowej przysypia około 16 godzin w ciągu doby. A co później? Jak sprawić, by Twój maluszek zażywał w ciągu każdej doby wystarczającą ilość snu?

RUTYNA I JESZCZE RAZ RUTYNA

Kluczem do zapewnienia dziecku odpowiedniej ilości snu, jest wytworzenie rutyny, która będzie pomocna zarówno dla Ciebie, jak i Twojego maluszka. Choć może być to kuszące, by w ciągu kilku pierwszych miesięcy pozwalać mu spać, kiedy chce, tak jak karmisz go, kiedy tego potrzebuje, pamiętaj, że jeśli zdecydujesz się na powrót do pracy, warto by maluszek był choć trochę przewidywalny. A zmiana nawyków związanych ze snem może nie być już taka prosta. Dlatego od samego początku ustal reguły zasypania. Wasza codzienna wieczorna rutyna może wyglądać tak: karmienie, czas kąpieli, krótki masaż i przytulanie, kolejne karmienie i sen. Dziecko przyzwyczaja się wtedy do takiej kolejności przed snem, a spokojne zakończenie dnia jest ważnym krokiem prowadzącym do dobrego snu.

JAKOŚCIOWY SEN I DRZEMKI W CIĄGU DNIA

Wraz z rozwojem i przybieraniem dziecka na wadze, będzie ono wytrzymywało bez snu między karmieniami coraz dłużej. Staraj się zapewnić mu trzy drzemki dziennie z najdłuższą w przerwie obiadowej i koniecznie w jego łóżeczku. Pamiętaj, że dobra jakość snu w dzień prowadzi do dobrego snu w nocy. Dlatego w ciągu dnia staraj się unikać zbyt wielu drzemek w fotelikach i wózkach, gdyż nie jest to sen jakościowy. Może za to przyzwyczaić dziecko do drzemek zamiast głębokiego snu.

Nie zapominaj też, że kluczem do utrzymania wypracowanej rutyny, jest niedopuszczanie do sytuacji, gdy dziecko jest przemęczone. Jeśli malec nie zasypia przez dłuższy czas w ciągu dnia, wcale nie oznacza to, że łatwiej uśnie w nocy i będzie dłużej spał. Na dłuższą metę tak to nie działa. Dzieci potrzebują regularnego snu, dlatego naucz się czytać znaki świadczące o tym, że Twój maluszek jest zmęczony. Jeśli zauważysz np. przedłużający się płacz czy pocieranie oczu, postaraj się go wtedy uśpić. Z pomocą przyjdą Ci smoczki uspokajające. Wybierz takie, które są ortodontyczne, czyli wspierają naturalny rozwój jamy ustnej i delikatne dla skóry dziecka. Smoczki Philips Avent Ultra Soft są bardzo miękkie i mają niezwykle elastyczną tarczę, która dopasowuje się do naturalnego kształtu twarzy maleństwa. Dzięki temu smoczek jest bardziej komfortowy dla dziecka, nie powoduje podrażnień na skórze malucha i jest łatwo akceptowalny.

NIE ZAPOMINAJ O SOBIE

I na koniec – pamiętaj też o sobie i zapewnij sobie odpowiednią ilość snu. Gdy dziecko zaśnie, zamiast przeznaczać ten czas na szybkie sprzątanie, pranie, prasowanie i gotowanie, daj sobie szansę na odpoczynek i także zdecyduj się na drzemkę. Możesz to zrobić nawet w innym pomieszczeniu i być spokojna o maluszka, jeśli skorzystasz z niani lub videoniani elektronicznej, np. Philips Avent SCD630. Gdy dziecko się obudzi, zapłacze i będzie Cię potrzebowało, dzięki niani usłyszysz ten dźwięk tak, jakby malec był obok Ciebie. Pamiętaj, że dzięki chwilom odpoczynku i drzemkom w ciągu dnia będziesz miała też więcej siły, by wstawać do malca, gdy ten obudzi się w nocy.

Zapewnienie wystarczającej ilości snu maluszkowi jest dla niego ważne, dlatego bywa obsesją rodziców. Niepotrzebnie – jeśli wypracujesz Waszą rutynę i będziesz unikać sytuacji, w których dziecko jest zbyt męczone, by zasnąć, zwiększasz szansę na jego spokojny sen i przy okazji uczysz go dobrych nawyków na przyszłość. Powodzenia!


mat.pras.

Zdjęcie: Designed by Freepik

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ