JESTEŚ CIĄGLE ZMĘCZONA? SPRAWDŹ CO ZROBIĆ / SPOSÓB NA ZMĘCZENIE

Niewątpliwie przewlekłe zmęczenie jest zmorą naszych czasów. Coraz więcej osób skarży się na chroniczne niewyspanie (pomimo wystarczającej liczby godzin snu), trudne poranki, dołki energetyczne i konieczność drzemki w ciągu dnia, brak energii do działania. Jeżeli jesteś jedną z nich, sprawdź jak możesz sobie pomóc już dziś!

Wbrew powszechnemu podejściu, zmęczenie jest poważną dolegliwością, której nie można ignorować. Jest to bardzo jasny sygnał od organizmu, że dzieje się coś niedobrego. Może być oznaką przewlekłego stresu, leczenia farmakologicznego, przepracowania, problemów ze snem, jak również choroby.

Jeśli codziennie dokucza Ci zmęczenie, w pierwszej kolejności sprawdź czy:

  • śpisz wystarczającą ilość godzin
  • nie jesteś przetrenowana
  • Twoja tarczyca funkcjonuje prawidłowo
  • Twoja mikroflora jelitowa nie została w ostatnim czasie zaburzona na przykład przez stosowanie antybiotyków
  • poziom żelaza  w Twoim organizmie jest odpowiedni
  • poziom witamin z grupy B w Twoim organizmie jest odpowiedni
  • masz stabilny poziom glukozy we krwi
  • masz sprawdzone metody uwalniania napięć i niwelowania stresu, które stosujesz każdego dnia
  • nie jest to skutek uboczny leków, jakie przyjmujesz

 

Jednak, jaki nie byłby powód Twojego zmęczenia, najprostszym i dostępnym od ręki sposobem na zmęczenie jest wprowadzenie zmian w sposobie odżywiania. Często wystarczy zwykła, prosta z pozoru zmiana diety, żeby organizm otrzymał potrzebną dawkę energii i zaczął sprawniej funkcjonować.

 

CO MOŻESZ DLA SIEBIE ZROBIĆ JUŻ DZIŚ?

 

 

1// WPROWADŹ DO DIETY PRODUKTY BOGATE W WĘGLOWODANY ZŁOŻONE

  • brązowy ryż, płatki owsiane, otręby, pieczywo razowe, kasze. Zapewnią stały dopływ paliwa i pomogą uniknąć nagłych skoków i spadków poziomu cukru we krwi. Do tego pełne ziarna zawierają witaminy z grupy B. Gdy tylko spadnie nam poziom witamin z grupy B, natychmiast tracimy energię. Witaminy te pełnią wiele funkcji – uczestniczą w przemianach węglowodanów, tłuszczów i białek na glukozę, czyli paliwo dla naszego organizmu oraz biorą udział w produkcji czerwonych krwinek.

2// WPROWADŹ DO DIETY PRODUKTY BOGATE W MAGNEZ

  • produkty zbożowe, warzywa strączkowe, suszone owoce, yerba mate, pestki dyni, szpinak. Magnez jest niezbędny do przetwarzania pożywienia w energię. Rozluźnia mięśnie i wspomaga sen. Gdy mamy go za mało, czujemy się zmęczone i osłabione.

3// WPROWADŹ DO DIETY PRODUKTY BOGATE W BIAŁKO

  • ryby, dobrej jakości mięso, jajka, zboża, rośliny strączkowe. Aminokwasy z których zbudowane są białka, stanowią budulec naszego ciała. Dzięki nim możliwy jest rozwój i naprawa wszystkich elementów organizmu. Aminokwasy pomagają też zwiększyć ilość neuroprzekaźników, które z kolei poprawiają nasz nastrój i żywotność. Spożywanie białka przy każdym posiłku pomaga również uregulować poziom cukru we krwi, minimalizując wahania energii. Potrzebujesz 0,8 g białka na każdy kg masy ciała, codziennie.

4// NIE NADUŻYWAJ KAWY I INNYCH PRODUKTÓW Z KOFEINĄ

  • Działają one pobudzająco, nie likwidując przyczyny zmęczenia. Ich nadmiar utrudnia wchłanianie żelaza z pożywienia, co przyczynia się do pogłębienia zmęczenia i niedokrwistości.

5// UNIKAJ PRODUKTÓW Z DODATKIEM CUKRU (ciastek, słodyczy, słodkich napojów)

  • Produkty te zaburzają apetyt i ograniczają spożycie innych pokarmów o znacznie większej wartości odżywczej.

6// WYSTRZEGAJ SIĘ WIECZORNEGO SPOŻYWANIA ALKOHOLU

  • Alkohol zakłóca strukturę snu – łatwo po nim zasypiasz, ale nie możesz wejść w sen głęboki, który daje odpoczynek i regenerację.

7// JEDZ ŚNIADANIA

  • Najlepiej złożone z pełnego ziarna, białka i niewielkiej ilości tłuszczu. 

8// WPROWADŹ DO DIETY PRODUKTY BOGATE W WITAMINĘ C

cytrusy, natka pietruszki, czerwona papryka, czereśnie, czarne porzeczki, truskawki, brokuły. Witamina C jest niezbędna dla nadnerczy, które chronią nas przed przewlekłym zmęczeniem wywołanym stresem. Dzięki niej organizm lepiej zwalcza infekcje i przyswaja żelazo.

9// WPROWADŹ PRODUKTY BOGATE W POTAS

szpinak, awokado, dynia, potas pomaga transportować składniki odżywcze do komórek, utrzymać równowagę wodną, a także regulować skurcze mięśni i zachowywać układ nerwowy w zdrowiu. Kontroluje też bicie serca.

10// WPROWADŹ DO DIETY PRODUKTY BOGATE W ŻELAZO

Żelazo jest niezbędne do budowy czerwonych krwinek, ponieważ w połączeniu z białkami i miedzią tworzy hemoglobinę, składnik krwi, który przenosi tlen. Brak żelaza jest najczęstszą przyczyną anemii, a ta prowadzi do niskiego poziomu czerwonych krwinek, a więc w efekcie do chronicznego zmęczenia, którego objawami są osłabienie, bladość, brak energii, łamliwe paznokcie. Witamina C zwiększa przyswajalność żelaza.

Co wybierasz dla siebie?

 


Autor: Dorota Stempniewicz

Mama Mani i Zuzy. Doradca żywieniowy. Pracuje z kobietami nad zdrowym i skutecznym powrotem do właściwej wagi. Uzależniona od jogi i aromatycznej kawy – www.dorotastempniewicz.pl

Zdjęcie: Designed by Freepik

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ