CZY JESTEŚ UZALEŻNIONA OD CUKRU / TEST

AUTOR: Dorot Stempniewicz

 

Ile łyżeczek cukru już dzisiaj zjadłaś?

Zastanawiałaś się czy jesteś od niego uzależniona?

Może detoks cukrowy, to coś czego Twój organizm potrzebuje?

Niewątpliwie, żyjesz w czasach, w których masz nieograniczony dostęp do cukru i jesteś przez niego dosłownie bombardowana. Spożywasz go w nadmiernych ilościach zarówno świadomie, jak i nieświadomie, ponieważ znajduje się w produktach, których zazwyczaj nawet o to nie podejrzewasz.

Za każdym razem, gdy sięgasz w sklepie po sok owocowy, dżem, zupę w proszku, keczup, musztardę, ocet balsamiczny, jogurty owocowe, płatki śniadaniowe, mleczne desery dla dzieci, przekąski, napoje gazowane, wędliny, czekoladę – uświadom sobie, że to kolejne, utajnione, dawki cukru.

Żeby przybliżyć Ci skalę problemu, napiszę tylko, że mała puszka coca-coli to 7 łyżeczek cukru, baton Snickers (50 g) to 6 łyżeczek cukru, porcja płatków śniadaniowych dla dzieci (30 g) to 2 łyżeczki cukru. Spodziewałaś się tego?

Według Światowej Organizacji Zdrowia kobiety mogą zjadać maksymalnie 6 łyżeczek cukru dziennie, a mężczyźni 8. Wytyczne te odnoszą się do cukrów dodawanych do jedzenia (nie tylko przez producentów, ale także przez Ciebie podczas gotowania i przyrządzania posiłków) oraz cukrów występujących naturalnie w miodzie, syropach i sokach owocowych. Nie odnoszą się natomiast do cukrów zawartych w świeżych owocach i warzywach czy w mleku.

Cukier dodawany do produktów przez producentów znajdziesz na etykietach pod następującymi nazwami: cukier, dekstroza, sacharoza, syrop fruktozowy, syrop glukozowy, aspartam (E951), acesulfam K (E950), sacharyna (E955), sorbitol (E420), mannitol (E421).

Etykiety warto czytać i świadomie wybierać produkty bez tych dodatków, z jak najkrótszą listą składników.

Czym jest biały cukier?

Biały cukier to rafinowana sacharoza, czyli produkt złożonego procesu chemicznego, podczas którego syrop z trzciny cukrowej lub buraka jest pozbawiany wartościowych składników mineralnych.
Krótko mówiąc cukier jest produktem chemicznym dla którego nie powinno być miejsca w Twoim życiu. Badania naukowe dowiodły, że jest substancją tak samo uzależniającą jak narkotyki czy inne używki, a jego regularne spożywanie wprowadza trwałe zmiany w naszym mózgu, podobne do tych wprowadzanych przez kokainę.

Dlaczego jest taki zły? Co powoduje w Twoim organizmie?

Regularne spożywanie cukru powoduje trwałe spustoszenie w Twoim organizmie. Najczęściej nie zdajesz sobie z tego sprawy i wydaje Ci się, że pojawiające się objawy są wynikiem czegoś zupełnie innego.

  • Jest pożywieniem dla nowotworów, bakterii, grzybów i innych drobnoustrojów w Twoim organizmie. Osłabia Twój układ odpornościowy, przez co często jesteś chora lub przeziębiona. Masz katar, kaszel, być może cierpisz też na nasilające się alergie
  • Powoduje nadwagę i próchnicę zębów oraz dolegliwości skórne
  • Rujnuje równowagę kwasowo-zasadową naszego organizmu. I zaburza prawidłowe działanie organów wewnętrznych: jelit, wątroby, serca, nadnerczy
  • Stopniowo doprowadza do cukrzycy
  • Osłabia Twój układ nerwowy. Wywołuje niepokój, trudność z koncentracją, rozdrażnienie, zmęczenie i depresję. Powoduje gwałtowne zmiany nastrojów. Najczęściej nadpobudliwość dzieci wynika właśnie z regularnego przyjmowania przez nie nadmiernych ilości cukru
  • Wywołuje bóle głowy i migreny
  • Obniża popęd seksualny. Zaburza gospodarkę hormonalną organizmu
  • Uzależnia

Czy jesteś od niego uzależniona?

Odpowiedz sobie szczerze na poniższe pytania. Pamiętaj robisz to tylko dla siebie, nikt nie będzie czytał Twoich zapisków. A szczere odpowiedzi, prawdopodobnie uświadomią Ci coś bardzo ważnego.

1/ Czy popołudniu odczuwasz spadek energii i zmęczenie?

2/ Czy trudno jest Ci się powstrzymać przed kupieniem czegoś słodkiego, gdy robisz zakupy na cały tydzień? Mimo że nie masz tego na swojej liście zakupów.

3/ Czy z trudnością powstrzymujesz się przed jedzeniem drożdżówek, pączków, ciasta, bułeczek, czekolady podczas przerwy w pracy?

4/ Czy nagradzasz się słodyczami?

5/ Czy trudno Ci przerwać jedzenie słodyczy, gdy już zaczniesz? I zamiast jednej kostki czekolady zjadasz całą tabliczkę?

6/ Czy jesteś poddenerwowana lub smutna i ciężko jest Ci się skupić na wykonywanym zadaniu, gdy nie możesz zjeść czegoś słodkiego?

7/ Czy często sięgasz po coś słodkiego zaraz po zjedzonym posiłku?

8/ Czy mimo, że chcesz to nie potrafisz sobie odmówić posłodzenia cukrem kawy albo herbaty?

9/ Czy codziennie wypijasz gazowany napój lub inny napój słodzony?

10/ Czy często chorujesz lub jesteś przeziębiona?

Jeżeli na przynajmniej cztery pytania odpowiedziałaś twierdząco, prawdopodobnie jesteś uzależniona od cukru i nie wyobrażasz sobie bez niego, choćby jednego dnia.

Nie wierzysz? Spróbuj odstawić cukier, od dzisiaj, od teraz. Na początku na pewno nie będzie to łatwe, w końcu jest to uzależnienie, jak każde inne. Ale gdy już to zrobisz, przekonasz się jakie będą tego efekty i zobaczysz jak Twój organizm funkcjonuje bez cukru, najzwyczajniej nie będziesz miała ochoty do niego wrócić.

Zerwanie znajomości z cukrem, nie oznacza, że już nigdy w życiu nie zjesz niczego słodkiego. Jest tyle naturalnych zamienników cukru, że z pewnością wybierzesz coś dla siebie. Musisz się tylko nauczyć wybierać to co nie będzie Tobie szkodziło.

W moich domu już od dawna nie ma miejsca na zwykły biały cukier, ani zwykłe sklepowe słodycze. Skoro mi się udało zerwać tę niezdrową relację, Ty też jesteś w stanie to zrobić! Tu chodzi o zdrowie Twoje i Twoich najbliższych, więc naprawdę warto!

Podejmujesz wyzwanie?

 

Zdjęcie: Freepik

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ