CZY WARTO PRAKTYKOWAĆ WDZIĘCZNOŚĆ?

Czym jest wdzięczność?

Właściwie każdy z nas zna to uczucie i co jakiś czas go doświadcza. Ta specyficzna reakcja na okazane nam dobro czasami jest jak fala ciepła, która zalewa nasze serce, kiedy ktoś wyświadczy nam bezinteresownie jakąś poważną przysługę, pomoże spełnić marzenie, osiągnąć cel. Czasami to tylko szybki impuls, zamknięty krótkim „dziękuję”, kiedy ktoś przepuści nas w kolejce u lekarza lub zrobi miejsce w tramwaju.

Ale wdzięczność to nie tylko krótkotrwałe uczucie, które może w nas wywołać jedynie drugi człowiek. Wdzięczność to także stan psychiczny, który może odzwierciedlać nasz stosunek do świata, do rzeczywistości, zdarzeń, innych ludzi, a nawet do nas samych. To umiejętność dostrzegania i doceniania dobrych i pozytywnych stron w codzienności, dziękowania za rzeczy na pozór zwyczajne, zwracania uwagi na drobiazgi, które do tej pory uznawaliśmy za oczywiste. A największym zagrożeniem dla naszego poczucia wdzięczności zdaje się być przeświadczenie, że coś się nam zwyczajnie należy.

Praktyka wdzięczności

Okazuje się, że wdzięczności możemy się uczyć. Mało tego, możemy ją praktykować, ćwiczyć i zostać w tej dziedzinie mistrzami. Oto praktyczne wskazówki:

  • Weź do ręki kartkę i długopis i próbując wypisać 50 rzeczy, za które możemy być w tym momencie wdzięczni. Możemy ustalić sobie dzień w tygodniu, w którym poświęcimy kwadrans na zanotowanie wszystkich naszych powodów do wdzięczności z ostatnich siedmiu dni. Możemy codziennie rano, zanim wstaniemy z łóżka i wprawimy nasze ciało w ruch skupić się na 5 rzeczach, za które w tym momencie chcielibyśmy podziękować. Możemy tuż przed zaśnięciem, kiedy już zamkniemy oczy przywołać w pamięci 3 sytuacje, za które tego dnia czujemy się wdzięczni.
  • Załóż dziennik wdzięczności. Może to być zwykły notes lub zeszyt, który codziennie będziemy zapełniać notując w nim rzeczy, sytuacje, momenty czy osoby, za które jesteśmy wdzięczni tego dnia albo w ogóle w ciągu naszego życia. Możemy trzymać go przy łóżku i każdego wieczoru poświęcić 5-10 minut na jego uzupełnianie.
  • Dla tych, którzy wolą praktykować wdzięczność w mniej analogowy sposób istnieją specjalne aplikacje służące tylko i wyłącznie do codziennego kolekcjonowania powodów do wdzięczności.

Po co praktykować wdzięczność?

1.Wdzięczność pomaga nam skupiać się na pozytywnych stronach naszego życia, ma doskonały wpływ na samoocenę, pomaga w trudnych momentach, kiedy musimy zmierzyć się ze stresem czy przykrym doświadczeniem. Pomaga nam dostrzec, że nawet te trudne sytuacje wpłynęły na nas pozytywnie, ponieważ pomogły nam ukształtować nasz charakter i osobowość. Niektóre badania dowodzą, że okazywanie wdzięczności zmniejsza podatność na depresję, a nawet wzmacnia cały układ odpornościowy.

2. Praktykowanie wdzięczności poprawia także nasze relacje z innymi ludźmi, umacnia więzi i buduje empatię. Stajemy się bardziej uważni, wyrozumiali i skłonni do wybaczania w stosunku do innych. Nie kumulujemy złości, gniewu i negatywnej energii, a ogniskujemy naszą świadomość na pozytywach.

3. Wdzięczność daje nam również poczucie bogactwa i pełni, kiedy już uświadomimy sobie jak dużo posiadamy i jak wiele dobra staje się naszym udziałem.

4.Kiedy jesteśmy wdzięczni wysyłamy światu wiadomość, że widzimy szczęście w naszym życiu i jesteśmy gotowi na więcej, a świat zrobi wszystko, żeby temu sprostać.

Zainteresowanym tematem polecam lekturę książki Liv Larsson Wdzięczność. Najtańszy bilet do szczęścia.


Autor: Małgorzata Górska
Z wykształcenia magister sztuki. Z pasją rysuje. Zapamiętale czyta. Fascynuje się filmami Jeuneta i Andersona. Wieczorami pisze bloga, szydełkuje i robi makramy. Prywatnie żona Adama i mama Adasia.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ