6 NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH, KTÓRE WARTO KSZTAŁTOWAĆ U DZIECI

Zdrowe odżywianie dzieci jest bardzo ważne. Odpowiednio odżywiony organizm rozwija się prawidłowo, lepiej radzi sobie z infekcjami, łatwiej się koncentruję i przyswaja wiedzę. A to sprawia, że nasze dzieci są uśmiechnięte, zdrowe, pełne energii i wspaniałych pomysłów. Właśnie dlatego, warto nauczyć je podejmowania zdrowych wyborów żywieniowych.

***

Jeśli chcemy, żeby nasze dzieci jadły zdrowe, różnorodne posiłki, musimy je tego nauczyć. To my rodzice, własnym zachowaniem i przykładem, najbardziej wpływamy na wybory żywieniowe naszych dzieci. To my decydujemy o tym, co trafia do małej rączki czy na talerz naszego dziecka. To od nas zależy, czy nauczymy je jeść pełnoziarniste pieczywo, świeże warzywa i owoce oraz pić wodę czy będą wolały sięgać po sklepowe słodycze, chrupki, frytki i inną żywność przetworzoną.

 

DLACZEGO WARTO KSZTAŁTOWAĆ

ZDROWE NAWYKI U DZIECI?


Prawidłowe nawyki żywieniowe to podstawa zdrowia, dobrego samopoczucia i świetnego wyglądu. To, czego nauczymy w tej kwestii nasze dzieci, prawdopodobnie zostanie z nimi w dorosłym życiu i zaowocuje w przyszłości, gdy będą samodzielnie decydowały o swoim żywieniu.

Zdrowe nawyki żywieniowe:

  • chronią przed chorobami dietozależnymi takimi jak: otyłość, cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze, próchnica, choroby układu krążenia, osteoporoza, nowotwory, częste infekcje, obniżona odporność organizmu, stany obniżonego nastroju. Choroby te znacznie obniżają jakość życia, a często prowadzą do poważnych problemów zdrowotnych. Warto chronić organizm przed nimi już od najmłodszych lat.
  • zapewniają sprawne funkcjonowanie mózgu – poprawiają koncentrację, wpływają na skuteczniejsze przyswajanie wiedzy oraz dojrzałość emocjonalną
  • przedłużają życie, dzięki pozytywnemu i realnemu wpływowi zdrowej żywności na organizm
  • poprawiają wygląd zewnętrzny
  • poprawiają samopoczucie, dzięki dobrze odżywionemu mózgowi, stabilnemu poziomowi cukru we krwi i dobrze odżywionym mięśniom
  • pozwalają ograniczyć przyjmowanie leków do minimum, w tym antybiotyków

Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci to najlepsza inwestycja w ich przyszłość.

***

JAKIE NAWYKI WARTO KSZTAŁTOWAĆ?

1. Lepiej mniej i częściej – 5 niewielkich posiłków w ciągu dnia, zapewnia stały poziom energii i daje czas układowi pokarmowemu na właściwe strawienie pokarmu , przyswojenie cennych substancji odżywczych oraz oczyszczenie.

2. Śniadanie jest ważne – zapewnia energię i siłę do działania. Wypoczęty układ pokarmowy jest w stanie przyswoić najwięcej cennych substancji odżywczych. Zjedzenie odżywczego śniadania zapobiega objadaniu się niezdrową żywnością w ciągu dnia.

3. Nieprzetworzone i sezonowe – żywność sezonowa i nieprzetworzona ma najwięcej substancji odżywczych, które zapewniają prawidłowy rozwój dziecka oraz chronią przed chorobami.

4. Mniej cukru i soli – dzieci, które przyzwyczai się do diety ubogiej w te dwie substancje, nie będą miały skłonności w dorosłym życiu do nadmiernego ich stosowania. A to uchroni je przed poważnymi chorobami, takimi jak choroby serca czy nowotwory. Dzieci naturalnie są przystosowane do czerpania przyjemności z naturalnego jedzenia. Dopóki nie zaburzymy ich smaku nadmiernym słodzeniem czy soleniem potraw, same nie będą się tego domagały.

5. Różnorodność to podstawa – różnorodna i zdrowa dieta pozwala w odpowiedniej ilości jedzenia zapewnić maksymalną ilość pożądanych substancji odżywczych. Smakowanie nowych produktów to prawdziwa przyjemność – dzieci to uwielbiają.

6. Woda do wszystkiego – woda to podstawowa substancja, która nawadnia organizm, zapewnia jego prawidłowe funkcjonowanie i gasi pragnienie. Kształtowanie nawyku picia wody u dzieci to podstawa.

Dodałabyś tutaj coś jeszcze?


Autor: Dorota Stempniewicz

Mama Mani i Zuzy. Doradca żywieniowy. Pracuje z kobietami nad zdrowym i skutecznym powrotem do właściwej wagi. Uzależniona od jogi i aromatycznej kawy – www.dorotastempniewicz.pl

Zdjęcie: Designed by Freepik

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ