ZAKUPY / PIERWSZY KROK DO ZDROWEGO ODŻYWIANIA!

Chcesz jeść smacznie i zdrowo, i do tego nie zbankrutować? Mamy na to sprawdzony sposób – odpowiednio zrobione zakupy! Naucz się, jak je robić i naucz tego swoje dzieci. Dzięki temu będą potrafiły dokonywać słusznych i świadomych wyborów samodzielnie, w przyszłości. A przecież na tym, najbardziej nam (rodzicom) zależy.

OTO 5 KROKÓW, KTÓRE POMOGĄ CI PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO ZDROWYCH ZAKUPÓW


1. ZAPLANUJ MENU

Planowanie tygodniowego menu ma mnóstwo korzyści:

  • zapewnia odpowiednio zbilansowane i zdrowe posiłki dla całej rodziny
  • oszczędza Twój cenny czas – przestaniesz go tracić na zastanawianie się co ugotować czy na codzienne zakupy i stanie w kolejkach. Wszystkie potrzebne produkty będziesz miała w swojej kuchni, pod ręką, więc gotowanie też zacznie go mniej pochłaniać.
  • oszczędza też Twoje pieniądze – mniej wyjść na zakupy to mniej dodatkowych pokus i mniej zmarnowanego jedzenia – badania pokazują, że 1/3 produktów, które kupujemy ląduje w koszu.

Podczas planowania swojego jadłospisu pamiętaj, że odpowiednio zbilansowany talerz zdrowia to: ½ talerza – warzywa i owoce (z przewagą warzyw), ¼ talerza – źródła białka, ¼ talerza – kasze i produkty pełnoziarniste. Warto trzymać się tej zasad przy każdym posiłku.

Produkty, których nie może zabraknąć w Twoim tygodniowym menu to: warzywa (zielone liściaste, kapustowate, korzeniowe i inne), owoce (jagodowe, cytrusy i inne), warzywa strączkowe, kasze i produkty pełnoziarniste, przyprawy i zioła, orzechy, pestki i nasiona. Mięso i jajka powinny być dodatkiem, a nie głównym posiłkiem. Dobrze o tym pamiętać podczas układania swojego jadłospisu.

2. PRZYGOTUJ LISTĘ ZAKUPÓW

Gdy masz już gotowe swoje tygodniowe menu, ułóż listę zakupów. A podczas zakupów wkładaj do koszyka tylko produkty z listy. Nie daj się zwieść promocjom czy chwilowym zachciankom. Dzięki temu zaoszczędzisz mnóstwo pieniędzy i ograniczysz marnowanie jedzenia.

Nie kupuj za dużo – dzięki swojemu menu jesteś w stanie zaplanować wielkość porcji i oszacować, ile danego produktu jest Ci potrzeba.

3. WYBIERAJ PRODUKTY: SEZONOWE, LOKALNE I ŚWIEŻE

Podczas zakupów stawiaj na jakość produktów. W większości wybieraj te sezonowe, lokalne i świeże. Da Ci to gwarancję, że unikniesz nadmiernej zawartości szkodliwej chemii w jedzeniu. Do tego takie produkty mają najwięcej substancji odżywczych i są najbardziej wartościowe.

4. SIĘGAJ PO PRODUKTY EKOLOGICZNE

Przede wszystkim mięso i jajka. Mięso z hodowli przemysłowych jest naszpikowane antybiotykami, hormonami oraz substancjami toksycznymi, co bezpośrednio wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu.

Jeżeli chodzi o owoce i warzywa to warto zachować zdrowy rozsądek i pamiętać o poniższym podziale.

Najbardziej zanieczyszczone owoce i jarzyny (należy wybierać organiczne) – jabłka, gruszki, brzoskwinie, nektarynki, truskawki, wiśnie, maliny, winogrona oraz papryka, seler, groszek zielony, ziemniaki, szpinak, sałata, ogórek, cukinia, dynia.

Mniej zanieczyszczone owoce i jarzyny (metody uprawy mniej ważne) – banany, pomarańcze, mandarynki, ananasy, grejpfruty, melony, arbuzy, śliwki, kiwi, jagody, mango, papaja oraz brokuły, kalafior, kapusta, pieczarki, szparagi, pomidory, cebula czerwona, bakłażan, fasolka, chrzan, awokado.

5. CZYTAJ ETYKIETY

Dzięki temu świadomie unikniesz wszelkich dodatków do żywności, które negatywnie wpływają na organizm. Nie kupuj produktów z konserwantami, barwnikami, substancjami słodzącymi, dodatkowym cukrem czy solą.

Oczywiście nie jest możliwe, żeby do sprzedaży trafiły produkty, które stanowiłyby zagrożenie dla zdrowia człowieka (i tego często trzymają się producenci). Jednak dokładnie nie wiadomo, jak nasz organizm zareaguje na otrzymanie dawki chemii pochodzącej np. z pięciu różnych produktów zjedzonych w ciągu dnia, ani jak te substancje wzajemnie oddziałują na siebie. Chemiczne dodatki do żywności najczęściej powodują alergie, nadpobudliwość, choroby układu oddechowego, zaburzenie mikroflory jelitowej, obniżają odporność, negatywnie wpływają na stan skóry. Dlatego warto wybierać produkty, jak najmniej przetworzone, z jak najkrótszą listą składników.

Życzę Ci przyjemnych i zdrowych zakupów! Daj znać co wylądowało w Twoim koszyku.


Autor: Dorota Stempniewicz

Zdjęcia: Designed by Freepik

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ