Jak wygląda współczesny świat z perspektywy dzieci? Czy najmłodsi mają wsparcie rodziców? Czy dzieci są gotowe mierzyć się z wyzwaniami, które przynosi nasza dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość?

Na te i inne pytania odpowiada raport „Kids of the World”, zrealizowany przez Viacom International Media Networks nadawcę m.in. stacji z rodziny Nickelodeon, najpopularniejszej grupy kanałów dziecięcych w Polsce.

PIERWSZE TAKIE BADANIE

„Kids of the World” to pierwsze tak szerokie zasięgowo badanie na grupie dziecięcej, przeprowadzone przez Viacom – jednego z czołowych międzynarodowych nadawców kanałów tematycznych na świecie, właściciela m.in. marki NickToons. Analiza została przeprowadzona na próbie niemal 6 tysięcy dzieci w wieku od 6 do 11 lat, z 31 państw na całym świecie. Celem raportu było lepsze zapoznanie się z codziennością i doświadczeniami współczesnych dzieci. Wyróżnikiem „Kids of the World” jest sposób jego przeprowadzenia. Analizę tego typu zazwyczaj dokonuje się poprzez wywiady z rodzicami. W wypadku raportu „Kids of the World” autorzy badania o opinię zapytali wyłącznie dzieci, aby zrozumieć, jak naprawdę wygląda świat z ich perspektywy.

NAJWAŻNIEJSZA JEST RODZINA

Współczesne dzieci dorastają w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, jednak doskonale się
do niej adaptują. Są podekscytowane postępem technologicznym i innowacjami. Siłę daje im wsparcie rodziny. To dzięki niej czują się szczęśliwi i bezpieczni. 80% dzieci w Polsce (globalnie 70%) w grupie 6-11 lat wskazało na spędzanie czasu z rodziną jako największym źródle szczęścia. To również często bliscy są najlepszymi przyjaciółmi dla 74% przedstawicieli grupy 6-11 w Polsce i 61% na świecie. Raport „Kids of the World” dowodzi również, że 63% dzieci na świecie w wieku 6-11 lat jest przekonanych, że oprócz posiadania przyjaciela ważne jest również to, aby być dobrym kolegą.

DZIECI ZAAWANSOWANE TECHNOLOGICZNIE

Reprezentantom grupy 6-11 rozwijanie przyjaźni przychodzi łatwo, dzięki ich zaawansowaniu technologicznemu. Już w wieku sześciu lat mają dostęp do smartfonów i mediów społecznościowych. Czat i zabawa odbywają się zarówno w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym. Platformy społecznościowe i aplikacje do obsługi wiadomości umożliwiają dzieciom poczucie, że są ze sobą stale połączone, również po zakończeniu dnia szkolnego. W Polsce już 52% dzieci (44% na świecie) w wieku 6-11 lat założyło konto na przynajmniej jednej z platform społecznościowych.

Zaawansowanie technologiczne współczesnych dzieci nie polega jedynie na obecności w mediach społecznościowych. 49% członków grupy 6-11 w Polsce (41% na świecie) posiada tablet. Ze swojego własnego smartfona korzysta aż 55% dzieci w Polsce i tylko 37% w pozostałych państwach. Rzeczywistość dzieci nie ogranicza się wyłącznie do świata wirtualnego. 73% rodziców na świecie i 76% w Polsce twierdzi, że dzieci pomagają im w obowiązkach domowych. Co ciekawe, odsetek dzieci pomagających w domu jest niemal identyczny wśród chłopców i dziewczynek.

ZAJĘTE JAK NIGDY

Raport „Kids of the World” udowadnia, że współczesne dzieci są zajęte jak nigdy wcześniej. Większość z nich uprawia różnorodne aktywności, zarówno po szkole, jak i w weekendy: m.in. sport, harcerstwo, gimnastykę, uczęszcza na lekcje tańca i muzyki. Uczestnictwo w tak wielu różnych zajęciach jest postrzegane przez nie jako szansa na rozwój. Wypoczynek jest jednak dla nich niezastąpiony. Ulubione rozrywki dzieci w czasie wolnym wedle raportu „Kids of the World” to oglądanie telewizji, słuchanie muzyki oraz gry na smartfonie i tablecie. W Polsce, pomimo że numerem jeden jest słuchanie muzyki, to na drugim miejscu znajduje się spędzanie czasu z rodzicami, a na trzecim oglądanie telewizji.

ODWAŻNE JAK…DZIECI!

Współczesne dzieci są pewne swoich umiejętności. 71% członków grupy 6-11 w Polsce (68% na świecie) uważa, że jest przygotowana do radzenia sobie z różnymi przeciwnościami losu. Z kolei aż 88% dzieci w naszym kraju (85% na świecie) jest przekonanych, że lepiej próbować różnych rzeczy
i popełniać błędy, niż nie podejmować ryzyka wcale. W radzeniu sobie z różnymi przeciwnościami losu, polskie dzieci najbardziej wyróżniają takie cechy charakteru, jak ciekawość, optymizm i pozytywne nastawienie do życia.

Jednocześnie zarówno w Polsce, jak i na świecie, dzieci są świadome napięć i problemów, z którymi muszą mierzyć się dorośli. Ankietowani w grupie 6-11 w Chinach i Ameryce Łacińskiej
są zaniepokojeni zanieczyszczeniem środowiska i jego skutkami. W Europie i USA najmłodsi zdają sobie sprawę z zagrożeń związanych ze zjawiskiem terroryzmu. Pomimo że dzieci wiedzą, że rzeczywistość nie rysuje się jedynie w różowych barwach, na świat patrzą pozytywnie i mają nadzieję na lepsze jutro.

KIDS OF THE WORLD

Wyniki badania „Kids of the World” po raz pierwszy na świecie zostały zaprezentowane w lutym br. W tym samym czasie raport przedstawiono także w Polsce, z okazji uruchomienia stacji NickToons. Kanał ten nadaje najlepsze i najzabawniejsze animacje sygnowane marką Nickelodeon 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Oglądanie telewizji jest jedną z ulubionych czynności dzieci zarówno
w Polsce, jak i na świecie. Wierzymy, że zapewniając im najlepszą możliwą rozrywkę, sprawiamy,
że swój czas wolny dzieci spędzają w wartościowy sposób  –
powiedział Daniel Reszka, Vice President, Youth & Emerging Brands CEE ‎Viacom International Media Networks.

Raport “Kids of the World” powstał na zlecenie Viacom Consumer Global Insights. W badaniu udział wzięło 5 837 dzieci w wieku od 6 do 11 lat z 31 krajów na całym świecie. W Polsce ankiecie poddanych zostało 191 dzieci.


Zdjęcia: Designed by Freepik

Zapisz się na newsletter

MINT MAGazyn online to lifestylowy serwis dla mam. To portal o pozytywnym macierzyństwie i szczęśliwym dzieciństwie. Zajrzyj do nas po codzienną dawkę inspiracji. Poczuj miętę do MINT!

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.