Upalny dzień przed nami, pamiętajcie o wodzie !

Ile wypić wody?

Min. 8 szklanek dziennie czyli około 2 litrów. Zakłada się, że powinniśmy wypić nie mniej niż 30 ml na każdy kg masy ciała. Oczywiście w takie upały jak mamy za oknem polecam jeszcze większą ilość.

Jak pić wodę?

Najlepiej pij wodę regularnie, małymi porcjami w ciągu całego dnia.

Jaką wodę wybrać?

W upalny dzień polecam wody z większą ilością składników mineralnych (wody mineralne, a nie źródlane). W czasie upałów bardziej się pocimy w związku z tym tracimy składniki mineralne (w tym sód),  które są ważne do prawidłowego funkcjonowania organizmu (zachowanie równowago wodno-elektrolitowej).

Wybieraj wodę z większą zawartością minerałów, takich jak magnez, wapń, sód i chlorki. Najlepiej sprawdzą się wody średniozmineralizowane (np. Kropla Minerałów) oraz wysokozmineralizowane (np. Muszyna Minerale, Muszynianka, Kryniczanka) .

Czy mogę pić wodę gazowaną?

Najważniejsze jest to aby pić. Nie ma zakazu picia wody gazowanej. Jeżeli nie mamy nieprzyjemnych dolegliwości po wodzie gazowanej np. odbijanie czy wzdęcia można pić wodę gazowaną. Polecam jednak aby stanowiła ona dodatek do porcji wypijanej w ciągu dnia wody niegazowanej.

Woda gazowana w upalne dni będzie jeszcze bardziej orzeźwiała.

Dlaczego woda?

 

Z pewnością nie należy sięgać po „wody smakowe”, które nie są wodą tylko słodzonym napojem (w jednej szklance znajdziemy ok. 3 łyżeczek cukru).

Napoje gazowane są bardzo kaloryczne -1 litr to ok. 450kcal!  Napój gazowany może mieć nawet kilkadziesiąt łyżeczek cukru – wypijesz tak słodką herbatę….?

Jeżeli pijesz kawę pamiętaj o tym, że kawa nie nawadnia organizmu. Kofeina w niej zawarta powoduje utratę składników mineralnych.

Pułapką jest również piwo. Jest ono kaloryczne i moczopędne,  dlatego nie jest dobrym pomysłem picie piwa w czasie upałów.

Nie lubię wody, co zrobić?


Na upały najlepsza woda

Aby urozmaicić wygląd i smak wody można dodać do szklanki kilka listków mięty, plaster cytryny lub kilka sztuk owoców sezonowych np. malina aby ładny wygląd zachęcił nas do wypicia wody.

Jeżeli nadal nie możesz się przekonać  wykorzystaj herbatą owocową lub ziołową – w upalny dzień pijemy oczywiście zimną np. z dodatkiem kostek lodu, plasterkiem cytryny. Jeżeli już sięgniesz po sok, polecam rozcieńczyć go z wodą. Pamiętaj, że często napój zwany „sokiem” zawiera tylko ok. kilku procent soku. Czytaj etykiety – jeżeli w 100ml soku jest 10g lub więcej węglowodanów jest to napój o wysokiej zawartości cukru. Unikaj również produktów dosładzanych syropem glukozowo-fruktozowym.

Jak zacząć pić więcej wody?

Przede wszystkim trzeba być świadomym, że pijesz jej za mało. Aby Twoje działanie było skuteczne musisz po pierwsze to wiedzieć, a po drugie chcieć to zmienić. Następnie warto wyznaczyć sobie konkretny cel na dany dzień np. dzisiaj wypiję min. 1,5 litra wody i podzielić tą porcję na 3 mniejsze części np. 3 butelki po 500ml. Ustal, do której godziny wypijesz każdą z tych porcji np. do godz. 11.00 wypiję pierwszą butelkę, do godz. 15.00 drugą itd. Ostatni krok to regularne picie wody małymi łykami aby o ustalonych godzinach rzeczywiście butelka z wodą była już pusta. Jeśli nadal o niej zapominasz, ustaw przypomnienie w telefonie.  Jeśli pracujesz przy biurku postaw butelkę w widocznym miejscu, dzięki temu o niej nie zapomnisz. Na koniec odpowiedz przed samą sobą na kilka pytań. Co Ci przeszkadza w wypijaniu odpowiedniej ilości wody? Jak możesz to zmienić? Jaka metoda będzie skuteczna dla Ciebie?

Pamiętaj, że każda metoda, która działa u Ciebie jest dobra !

Autor: dietetyk Daria Rybicka

Zapisz się na newsletter

No.10 Mint dostępny online i w salonach Empik

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.