Jak zwiększyć pewność siebie?

Zastanawiasz się jak zwiększyć pewność siebie? Ja też miałam z tym problem. To właśnie brak pewności siebie powstrzymywał mnie przez lata przed realizacją swoich marzeń. By go pokonać musiałam popracować nad planem – jak zwiększyć pewność siebie i wdrożyć go w życie od razu. Przygotowałam dla Ciebie 14 sposobów na budowanie pewności siebie.

zwiększyć pewność siebie

SKLEP

By pokonać strach musiałam popracować nad podniesieniem poczucia własnej wartości. Nie oznacza to jednak, że pozbyłam się lęku bezpowrotnie. On jest i pojawia się w najmniej odpowiednich momentach, ale pracując nad sobą, zdobyłam narzędzia dzięki, którym wiem jak z nim postępować i iść do przodu. 

Najpotężniejszym narzędziem do walki z własnymi lękami jest pewność siebie. Posiadanie tej cechy ułatwia osiąganie celów, a także pomaga sprostać wyzwaniom. To jedna z tych rzeczy, która sprawia, że życie staje się prostsze. A co w tym wszystkim najważniejsze – pewność siebie i poczucie własnej wartości można wypracować. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że praca nad rozwinięciem w sobie pewność siebie, jest jak budowanie mięśni – należy regularnie ćwiczyć, by wzrosła i utrzymała się na zadowalającym nas poziom.  Jeżeli ktoś wydaje Ci się niezwykle pewny siebie, to dlatego, że budował tą cechę przez lata. A to daje Tobie nadzieję, że Ty też możesz to zrobić i ją „zbudować”.

A jeżeli uważasz, że brakuje Ci kompetencji, lub że jesteś za mało atrakcyjna, czy też przedsiębiorcza, to zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, które pomogły mi nabrać pewności siebie i dążyć do celu.

zwiększyć pewność siebie

Tylko jedno może unicestwić marzenie – strach przed porażką.

Paulo Coelho

Jak zwiększyć pewność siebie –

14 sposobów które Ci w tym pomogą

1. Kim jesteś?

„Kto zna wroga i zna siebie, nie będzie zagrożony choćby i w stu starciach.” Sun Tzu, Sztuka wojny

By wzmocnić siebie i swoje cechy, należy dobrze poznać siebie samego. Dokonując zmian w swoim wizerunku, czy też w sposobie myślenia, największym wrogiem będziesz Ty sama. Dlatego musisz uważnie słuchać swoich myśli. Możesz zacząć pisać dziennik, w którym będziesz opisywać siebie i swoje myśli na swój temat. Następnie będziesz je analizować, co o sobie myślisz?,  jakie są te myśli: dobre, smutne, pozytywne, negatywne, skąd one się biorą? czy wszystkie są negatywne? W kolejnym kroku zastanów się nad tym co możesz napisać o sobie pozytywnego, co masz w sobie dobrego, co lubisz, co Ci się podoba. Kop wgłąb siebie, głęboko. Następny etap to Twoje ograniczenia: czy są prawdziwe, czy zostały sztucznie stworzone, czemu one służą. Co tak naprawdę Cię stopuje. Szczera i dogłębna analiza to fundament na którym zbudujesz solidne poczucie własnej wartości.

2. Przyznaj się do pomyłki

To nie jest proste ale bardzo ważne w pracy nad sobą, aby umieć przyznać się do błędu. Czasami trzeba skorygować kurs i zmienić kierunek. Nie każdy Twój pomysł, zawsze będzie zwycięski i nie ma nic w tym złego. Błądzenie w końcu jest rzeczą ludzką. Sztuka polega na tym, aby wiedzieć, kiedy sprawy wymykają się spod kontroli i zapanować nad nimi. Ta umiejętność mocno podbuduje Twoje ego i da poczucie sprawczości.

3. Poznaj swoje zasady i wartości 

Jakie są zasady, na których opiera się Twoje życie? Jakimi wartościami się w życiu kierujesz? Brak jasno określonych reguł powoduje, że Twoje życie nie płynie w wyznaczonym kierunku. Co rusz pakujesz się w kłopoty, a w Twoim życiu pojawiają się te same problemy. To wszystko wpływ na Twoją samoocenę i brak pewności siebie. Dlatego zastanów się nad swoimi wartościami i stwórz listę zasad jakim chcesz się kierować w życiu. Uważnie się im przyjrzyj. Możesz miałaś je już wcześniej, ale być może nie zastanawiałeś się nad nimi za bardzo? Jeżeli je masz, to czy rzeczywiście żyjesz z nimi w zgodzie? Czy faktycznie są to Twoje wartości? Poświęć się temu zadaniu z uwagą, gdyż stworzenie mocnego kręgosłupa etycznego i moralnego podniesie Twoją pewność siebie i sprawnie obroni przed strachem

4.  Praktykuj wdzięczność

Mocno wierzę w siłę  wdzięczność.  Bycie wdzięcznym za to co mamy, lub co dostaliśmy sprawia, że jesteśmy szczęśliwsze i bardziej optymistyczne nastawione do świata. Wdzięczność  pomaga przyciągnąć to, czego potrzebujemy. Uniwersalne prawo przyciągania mówi, że przyciągamy do naszego życia to, o czym myślimy i na czym się koncentrujemy. Więc kiedy jesteś świadoma swoich dobrodziejstw i jesteś za nie wdzięczna, to wyraźniej koncentrujesz się na tym, czego chcesz w swoim życiu – i przyciągasz więcej tych rzeczy do siebie.

Zapisz się na MINTowy newsletter i odbierz PREZENT - Tygodniowy planner menu do druku

Dołącz do naszej społeczności i poczuj miętę do MINT! Nasz newsletter to gwarancja dobrych treści! Odbierz w prezencie Tygodniowy Planner Menu, bo to nowa jakość organizacji codzienności.

Chcesz dowiedzieć się jak zwiększyć pewność siebie, czytaj dalej!

5.  Nowy, niewielki nawyk

Stwórz sobie nowy mały nawyk, albo pozbądź się jednego niewygodnego. Musi być to coś małego, co wiesz, że zawsze będziesz mogła zrobić niezależnie od tego gdzie będziesz, lub jaka będzie pogoda etc.  Może to być wcześniejsza pobudka każdego ranka (nie więcej niż 10-15 min), codzienne picie szklanki wody po przebudzeniu, zapisywanie myśli w zeszycie lub planowanie wieczorem dnia następnego. Wybraną czynność praktykuj przez miesiąc. Kiedy wykonasz zadanie i dotrwasz do końca, poczujesz się wspaniale i od razu dostaniesz + 100 do pewności siebie.

zwiększyć pewność siebie

Niska samoocena jest jak jazda przez życie z zaciągniętym hamulcem ręcznym.

Maxwell Maltz

6. Zdobywaj wiedzę

Czujesz, że brakuje Ci kompetencji? Stań się bardziej kompetentna. Ucz się i zdobywaj praktykę. Zdobywaj wiedzę kawałek po kawałku. Poświęć codziennie 30 minut na naukę, aby zsoatć ekspertem w swojej dziedzinie. Czytaj, słuchaj i praktykuj. Tylko regularna praktyka zwiększy Twoje kompetencje.

7. Zostań swoim bohaterem

Bycie swoim bohaterem polega na tym, aby stanąć na wysokości zadania i być najlepszą możliwą wersja samej siebie. Jak się tego nauczyć? Poprzez rozwijanie cech bohatera takich jak: wyznaczanie i osiąganie celów, pomaganie innym, lub też bycie odpowiedzialnym liderem

8.  Zadbaj o wyprostowaną sylwetkę

Twoja postawa wiele mówi o Tobie, dlatego zadbaj by wyglądać dumnie i godnie. Stań przed lustrem, wyprostuj się, złącz łopatki, wciągnij brzuch, a na koniec unieś głowę. Spójrz na siebie, czy nie czujesz się od razu bardziej pewna siebie? Jeżeli jeszcze tego nie czujesz, ubierz się wygodnie i wyjdź na spacer pamiętając o wyprostowanej sylwetce. Idź przed siebie i zauważ jak postrzegają Ciebie przypadkowi przechodnie. Tak na marginesie, ludzie, którzy są wyprostowani, przez co sprawiają wrażenie bardziej pewnych siebie, są postrzegani jako bardziej atrakcyjni. Więc do roboty. Plecy łopatki, brzuch, głowa.

9. Uśmiechnij się

To bardzo ważna wskazówka. Kiedy uśmiechasz się do innej osoby, mówisz jej, że jest atrakcyjna, miła oraz sympatyczna. Dajesz jej tym samym poczucie bezpieczeństwa i automatycznie dostajesz to samo wraz z odwzajemnionym uśmiechem . Twój pojedynczy uśmiech poprawił Twoją samoocenę podwójnie. Po pierwsze sprawiłaś, że ktoś poczuł się lepiej, a po drugie dostałaś dawkę pozytywnej i budującej energii. 

10. Małe cele, wielki sukces

Stwórz swoją listę małych celi ustawiając ją od najłatwiejszych w realizacji. Każdy nowy cel to większy poziom zaangażowania, ale także trudności. Każdy zrealizowany cel to Twój wielki sukces. A każdy sukces to levl up w pewności siebie. Cele muszę być proste w realizacji, realne i szybkie do osiągnięcia, przynajmniej w początkowym etapie. Każdy sukces będzie motywował Cię do kolejnych wyzwań, a Twoja wiara w siebie będzie coraz większa. Jeżeli cel będzie długi w realizacji, a do tego trudny, może Cię to zniechęcić i obniżyć Twoją samoocenę.

zwiększyć pewność siebie

11. Skoncentruj się na rozwiązaniach

Jeśli jesteś osobą narzekająca i skupiającą się na problemach, to zmień natychmiast swoją postawę. Skup się na rozwiązaniach, a nie na problemach, to jedna z najlepszych rzeczy, jaką możesz zrobić dla swojej pewności siebie i swojego rozwoju. Jeżeli mówisz „Muszę schudnąć, ale jestem leniwa!  – zastanów się jak możesz temu zaradzić. Jeśli myślisz: „Nie potrafię się zmotywować!”, zastanów się jak możesz to rozwiązać. Gdy powtarzasz: „Nie mam energii!”, zastanów się jak możesz to zmienić. Zawsze jest wyjście z sytuacji, jeżeli naprawdę chce się je znaleźć.

12. Bądź aktywna

Robienie czegokolwiek jest prawie zawsze lepsze niż nie robienie niczego. Oczywiście, robienie czegoś może prowadzić do błędów, ale błędy są częścią życia. Tak się uczymy i rozwijamy. Bez błędów nigdy nie byłoby nam lepiej. Więc nie przejmuj się nimi. Po prostu zrób coś. Zejdź z kanapy i stań się aktywna. Zacznij ćwiczyć, uczyć się, lub spotykaj się z nowymi, ciekawymi ludźmi. Podejmuj kroki by stale iść do przodu.

13. Zadzwoń po pomoc, gdy spadnie Twoja motywacja

Masz kłopoty? Poproś o pomoc. Wyślij do mnie maila. Dołącz do forum internetowego. Zadzwoń do przyjaciela lub do mamy. Znajdź partnera, z którym razem będzieciesz budować swoją pewność siebie i nawzajem się wspierać.  Tak naprawdę to nie ważne kim będzie ta osoba, prostu zadzwoń i powiedz jej o swoich problemach i odczuciach. Poproś ją, aby pomogła Ci przezwyciężyć Twój kryzys. To działa!

14. Porzuć negatywne myśli, zastąp je pozytywnymi

Zacznij monitorować swoje myśli. Wyszukaj te negatywne na swój temat. Poświęć temu nawet kilka dni i uświadom sobie każdą z nich. Spisz je. Następnie po kilku dniach zniszczę je, jedna po drugiej zastępując każdą negatywną myśl na swój temat nową pozytywną. Przykład: Nie umiem tego zrobić, to dla mnie za trudne. – zastąp „Nauczę się, mogę to zrobić, dam radę”

zwiększyć pewność siebie

Jesteś tym, o czym myślisz przez cały dzień.

Regina Brett

Praktykując postawę wiary w siebie i swoje możliwości, zyskujesz szacunek do samej siebie, oraz budujesz silne poczucie własnej wartości, a co za tym idzie pewność siebie. Ustalając zasady, tworząc cele, lub też regularnie ćwicząc nowe umiejętności,  przejmujesz kontrolę nad swoim życiem. Podejmując konkretne działania, które poprawią Twoje kompetencje, czy też wizerunek siebie samej, zakorzeni w Tobie dużą pewność siebie.

Ważne jest abyś miała na uwadze, że nic nie zrobi się samo i potrzeba czasu, cierpliwości i dyscypliny by zobaczyć i poczuć zmiany. Nie musisz praktykować wszystkich wskazówek na raz. Wybierz te, które intuicyjnie czujesz, że są dla Ciebie ważne i wdrażaj je przez kilka dni systematycznie. Obsweruj siebie, swoje samopoczucie i odczuia. Gdy poczujesz, że działają dołóż kolejne, jeśli nie działają wymień na inne. Powodzenia!

podobne artykuły

Rodzic Idealny

Zapisz się na newsletter

MINT MAGazyn online to lifestylowy serwis dla mam. To portal o pozytywnym macierzyństwie i szczęśliwym dzieciństwie. Zajrzyj do nas po codzienną dawkę inspiracji. Poczuj miętę do MINT!

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.