Oddajemy w Wasze ręcę poradnik dla nauczyciela, aby czytelniczki MINT-a które prowadzą zajęcia, miały jeszcze lepszy start. Rozpoczynając bowiem zajęcia z nową grupą, warto mieć przygotowane aktywności, które spodobają się dzieciom i pomogą budować relacje.
SKLEP
Poradnik dla nauczyciela
Wiem, że wśród czytelniczek magazynu MINT jest sporo kobiet, mam, które prowadzą zajęcia z dziećmi. Aby wrześniowy start w nowy rok był jeszcze lepszy, poprosiłam o wsparcie Beatę z @look_at_me_learn, którą obserwuję z zachwytem od dłuższego już czasu. Jej podejście do pracy z dziećmi i z rodzicami, energia i pomysł na szkolny czas, to dla mnie zawsze duża inspiracja. Wierzę, że i Ciebie zachwyci. Beata przygotowała dla Ciebie poradnik dla nauczyciela, który pomoże Ci rozpocząć rok szkolny z pomysłem.
1* Daj się poznać
Przynieś do klasy kilka przedmiotów, które przybliżą dzieciom, kim jesteś i co lubisz. Schowaj je w worku. Wyjmując je powoli (możesz opisać kształt, kolor) pytaj dzieci, co mogą oznaczać, np. zabawka dla kota – mam koty, imbryczek – lubię herbatę. W zależności od wieku uczniów, przedmioty mogą być mniej lub bardziej oczywiste – z maluchami postaw na prostotę. Można pobawić się też w „Czego brakuje?”
2* Akcja integracja
Nie żałuj czasu na zabawy, dzięki którym dzieci poznają swoje imiona, dowiedzą się czegoś o nowych koleżankach i kolegach. Odsuń ławki, usiądźcie w kręgu. Zabawy „Kto tak jak ja?”, „Kurtyna” lub „Znajdź … osób, które…” gwarantują dużo śmiechu i zaskoczeń. Bawcie się dużo i często – teraz właśnie jest na to czas.
Zapisz się na MINTowy newsletter i odbierz PREZENT - Pomysły na kreatywne zabawy na CAŁY MIESIĄC!
Dołącz do naszej społeczności i poczuj miętę do MINT! Nasz newsletter to gwarancja dobrych treści! Odbierz w prezencie 30 kreatywnych pomysłów na zabawy z dzieckiem, bo to nowa jakość czasu z dzieckiem.
3* Zasady i kodeksy
Jasne zasady pomagają uczyć pożądanych zachowań w grupie. Nie zakładaj, że zasady są oczywiste – naucz ich! Możecie zebrać odciski palców i ułożyć je w kształt drogi lub serca. Zapiszcie kodeks kładąc nacisk na to, co będziecie robić (unikaj NIE, stawiaj na TAK) np. ”Słuchamy uważnie”. Stworzony wspólnie kodeks możecie: wyśpiewać lub wyklaskać. Powracaj często do zasad i doceniaj przykłady ich realizacji.
4* Poszukiwanie skarbu
Dobrze pokazać dzieciom co gdzie się znajduje w szkole. Rozwieś w kilku miejscach (stołówka, gabinet dyrekcji) kartki z cyframi. Na odwrocie zapisz wskazówki, gdzie szukać kolejnej . Na każdym przystanku objaśniaj dzieciom gdzie się znajdujecie. Stacją końcową niech będzie Wasza klasa – a skarb ukryty w kolorowym pudełku. Co może być skarbem? Bańki mydlane to zawsze hit!
5* Autoportrety i zdjęcia
Malowanie autoportretów to sposób na ćwiczenie zasad przy aktywnościach plastycznych (mycie rąk, odkładanie przyborów), a także uważności i koncentracji. Autoportret na ścianie pieczętuje przynależność do grupy. Zrób zdjęcie każdemu dziecku w pierwszym tygodniu i zachowaj je w archiwum. Będzie piękną pamiątką na koniec roku szkolnego.
A może Ty chciałabyś podzielić się z mamami-nauczycielkami swoimi sposobami na przyjemny start roku szkolnego? Liczymy na Twój komentarz i Twoją cegiełkę do poradnika dla nauczyciela!
Beata Kruk-Zabawa – anglistka oraz nauczycielka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Od wielu lat pracuje w szkole międzynarodowej z dziećmi w różnym wieku i różnych narodowości. Wierzy w empatyczną edukację i uważa, że tylko taka ma sens. Na jej zajęciach dzieci uczą się od siebie nawzajem, w poszanowaniu swoich potrzeb i w swoim tempie. Więcej ciekawych pomysłów na pracę z dziećmi znajdziesz na jej Instagramie – TU.