Jak bawić się z dzieckiem, aby dostarczyć mu potrzebnej stymulacji sensorycznej
Odkryj kreatywne zabawy sensoryczne dla dziecka, rozwijając zmysły poprzez malowanie, eksplorację tekstur i muzykę. Stymuluj rozwój malucha w fascynujący sposób!
stymulacja sensoryczna

SKLEP

Rozwijanie zmysłów dziecka poprzez zabawy sensoryczne jest nie tylko radosne, ale także kluczowe dla jego wszechstronnego rozwoju. Zaprosiłam do Mintowych Rozmów Anitę i Marię, które prowadzą pracownię Integracji Sensorycznej Matosens Orycznie. Dziewczyny odkryją przez Tobą proste, ale fascynujące metody i kreatywne pomysły na wspólne zabawy z dzieckiem, które dostarczą stymulacji sensorycznej, wzmacniając jednocześnie jego zdolności poznawcze i emocjonalne. Zanurz się w świecie barw, dźwięków i tekstur, aby tworzyć niepowtarzalne chwile rozwoju i radości. Zapraszm do rozmowy z Anitą i Marią!

Jakie są główne obszary stymulacji sensorycznej u dzieci, z którymi się zajmujecie, i dlaczego są one ważne dla ich rozwoju?

MATOSENS ORYCZNIE: Praca w Integracji Sensorycznej koncentruje się na bodźcach przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych, kluczowych dla rozwoju dziecka. Choć terapia wydaje się zabawą, to istotny proces. Podczas terapii zachodzi korelacja między procesami sensorycznymi a zachowaniem motorycznym dziecka, w wyniku której następuje rozwój oraz poprawa połączeń synaptycznych w układzie nerwowym. Efektem są poprawione połączenia synaptyczne, wpływające na motorykę, postawę ciała i równowagę. Poprawnie przetworzone bodźce umożliwiają wykonywanie zadań motorycznych bez strachu i sprzyjają nauce. Integracja sensoryczna jest kluczowym fundamentem dla rozwoju umiejętności motorycznych, koncentracji, komunikacji społecznej i mowy, pozwalając dziecku osiągnąć pełen potencjał.

Kto może skorzystać z usług fizjoterapeuty specjalizującego się w stymulacji sensorycznej? Czy istnieją określone warunki czy sytuacje, w których taka terapia może być szczególnie korzystna?

MATOSENS ORYCZNIE: Warto wiedzieć, że Terapia Integracji Sensorycznej nie jest zarezerwowana wyłącznie dla fizjoterapeutów; pedagodzy, terapeuci zajęciowi, logopedzi i pediatrzy również ją praktykują. Indywidualne dostosowanie terapii do dziecka eliminuje przeciwwskazania. Stosuje się ją zarówno u dzieci zdrowych, jak i tych z wadami postawy czy ciężkimi zaburzeniami rozwojowymi. W przypadku dzieci z genetycznymi zespołami, mimo szerokiej problematyki, wspólną cechą są trudności sensoryczne. Dla dzieci z autyzmem terapia SI jest szczególnie istotna. Konsultacje z zakresu przetwarzania sensorycznego są dostępne dla każdego dziecka, a diagnoza stanowi podstawę do planowania działań i monitorowania postępów. Zaburzenia sensoryczne często występują u dzieci urodzonych przez cesarskie cięcie, ale to już temat na zupełnie inną rozmowę.

Zapisz się na MINTowy newsletter i odbierz PREZENT - Pomysły na kreatywne zabawy na CAŁY MIESIĄC!

Dołącz do naszej społeczności i poczuj miętę do MINT! Nasz newsletter to gwarancja dobrych treści! Odbierz w prezencie 30 kreatywnych pomysłów na zabawy z dzieckiem, bo to nowa jakość czasu z dzieckiem.

Czym dokładnie zajmuje się stymulacja sensoryczna u dzieci? Jakie techniki i metody są często wykorzystywane w praktyce fizjoterapeutycznej?

MATOSENS ORYCZNIE: Terapia Integracji Sensorycznej to dla dzieci fascynująca zabawa, odbywająca się na dobrze wyposażonych salach. Zadania ruchowe są urozmaicone dzięki materacom, sprzętowi podwieszanemu i różnorodnym zabawkom. Stymulacja przedsionkowa i czucia głębokiego obejmuje ćwiczenia na huśtawkach, studniach, a także skakanie na workach. Dotyk rozwijamy poprzez zabawy na ścieżkach sensorycznych, wykorzystując różne tekstury i materiały, takie jak ryż czy pianka do golenia. Techniki masażu z dociskiem, trakcja-kompresja i wibracje są także integralną częścią terapii. Dzięki kreatywnym metodom terapeutycznym, dzieci doświadczają stymulacji sensorycznej w formie przyjemnej i rozwijającej.

Jakie korzyści może przynieść stymulacja sensoryczna dzieciom z różnymi zaburzeniami, takimi jak ADHD, autyzm czy zaburzenia integracji sensorycznej?

MATOSENS ORYCZNIE: Rozwijanie praktycznych umiejętności życiowych u dzieci stanowi kluczowy krok w kształtowaniu ich przyszłości. To inwestycja, która nie tylko umożliwia im skuteczne radzenie sobie z wyzwaniami dorosłego życia, ale także tworzy fundament dla pełniejszego i zrównoważonego życia. Włączając te umiejętności do codziennej edukacji, dajemy młodym ludziom narzędzia niezbędne do samodzielnego funkcjonowania. Dlatego dzisiaj warto podjąć kroki w kierunku rozwijania praktycznych umiejętności życiowych u naszych dzieci, budując razem z nimi most ku przyszłości pełnej samodzielności, sukcesów i satysfakcji. Pamiętajmy, że terapia integracji sensorycznej przynosi wiele korzyści dzieciom, ale także dostarcza rodzicom narzędzi do zrozumienia i efektywnego wspierania swoich dzieci w codziennym funkcjonowaniu.

Czy istnieją proste i praktyczne sposoby, które rodzice mogą wdrożyć w domu, aby wspomagać stymulację sensoryczną u swoich dzieci? Jakie są najważniejsze zasady zabaw z dzieckiem pod kątem stymulacji sensorycznej?

MATOSENS ORYCZNIE: Oczywiście! Podkreślamy, że każde dziecko ma unikalny profil sensoryczny, wymagający dostosowanej stymulacji. Rodzice mogą pomóc, wykorzystując domowe przedmioty. Stymulacja przedsionkowa to bujanie, huśtanie czy turlanie. Czucie głębokie realizujemy przez „naleśniki”, czyli mocne przytulanie i zabawy siłowe. Symulacja dotyku to masaż rękami, eksploracja faktur, a także zabawy sensoryczne z kruszonkami czy ryżem. Kontrola ilości bodźców i obserwacja reakcji dziecka są kluczowe, z przerwą w razie negatywnych oznak. Ważne jest także utrzymanie zdrowego trybu życia, zapewniając dziecku odpowiedni sen, czas na spontaniczną zabawę oraz chwile relaksu.

Jakie wyzwania mogą występować podczas pracy z dziećmi w obszarze stymulacji sensorycznej, i jakie strategie fizjoterapeuta może zastosować, aby skutecznie im pomóc?

MATOSENS ORYCZNIE: Praca z małym człowiekiem w terapii to wyzwanie pełne zakrętów, zaskoczeń, wzruszeń i dumy z postępów. Jednak terapeuta może napotkać trudności, takie jak zniechęcenie i obniżenie motywacji u dziecka, zwłaszcza w erze atrakcyjnych, samosterujących zabawek. Kluczowe jest zorientowanie się na zainteresowania dziecka, stając się jego towarzyszem, nie dyktatorem. Terapeuta musi akceptować dziecko z jego doświadczeniami, dostosowując strategie do jego potrzeb i umiejętności. Ćwiczenia powinny być odpowiedzią na indywidualne potrzeby i umiejętności dziecka, dostosowane do poziomu trudności, aby utrzymać motywację. Praca z dzieckiem jest unikalna, wymaga uważności na dziecko, a nie jedynie spełniania naszych oczekiwań.

Jak rodzice mogą współpracować z fizjoterapeutą w celu kontynuacji stymulacji sensorycznej w domu? Czy istnieją konkretne wskazówki dotyczące codziennych czynności i rutyn, które mogą być korzystne dla rozwoju sensorycznego dziecka?

MATOSENS ORYCZNIE: Terapia Integracji Sensorycznej powinna przenikać środowisko domowe, gdzie dziecko spędza większość czasu. Terapeuta dostosowuje bodźce sensoryczne na sali i tworzy „dietę sensoryczną” – indywidualny program aktywności, dostarczający właściwych bodźców, utrzymujących optymalny poziom pobudzenia układu nerwowego dziecka. Dieta sensoryczna (czyli  indywidualny program) to nie tylko aktywności, ale także wskazówki dla rodziców i nauczycieli, pomagające unikać sytuacji, które mogą nasilać zaburzenia. Należy jednak pamiętać, że niewłaściwie dostosowana dieta może pogłębić problemy integracji sensorycznej. Dzieci o różnych potrzebach wymagają spersonalizowanego podejścia. Dzieci pobudzone potrzebują aktywności wyciszających, podczas gdy te spokojniejsze – aktywności pobudzających. Ogólne wskazówki dotyczą dostosowania aktywności do specyfiki sensorycznej dziecka.

Mintowe Rozmowy z Matosen Orycznie – fizjo i terapeutka zajęciowa ~ SI ~ ćwiczenia i zabawa

Anita Buda – Absolwentka AWF im. Bronisława Czecha w Krakowie na kierunku terapia zajęciowa. Swoją przygodę z dziećmi rozpoczęła poszerzając swoje kompetencje w kierunku Integracji Sensorycznej, stopniowo zwiększając swój obszar działań terapeutycznych stosując w pracy terapeutycznej techniki PNF, Trójpłaszczyznową Manualną Terapię Stóp, terapię Craniosacralną oraz masaż transbukalny. Pracując z dziećmi zwraca uwagę aby zawsze towarzyszył im aspekt zabawy, dzięki czemu wysoki poziom motywacji u dziecka zwiększa efektywność terapii.

Maria Wójcik – Absolwentka AWF im. Bronisława Czecha w Krakowie na kierunku fizjoterapia. W swojej pracy skupi się na precyzyjnej diagnostyce narządu ruchu oraz łańcucha biokinematycznego, dzięki czemu przy zastosowaniu technik manualnych, kompleksowo wpływa na poprawę wzorca motorycznego oraz postawę ciała dziecka. Pracując zarówno z dziećmi oraz dorosłymi skupia się na aktywnościach istotnych dla nich, tym samym wpływając na poprawę jakości ich życia. jest certyfikowanym terapeutą MTG, metody Cyriax’a oraz Integracji Sensorycznej.

podobne artykuły

magazyn dla mam

Zapisz się na newsletter

MINT MAGazyn online to lifestylowy serwis dla mam. To portal o pozytywnym macierzyństwie i szczęśliwym dzieciństwie. Zajrzyj do nas po codzienną dawkę inspiracji. Poczuj miętę do MINT!

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.