Montessori to nie tylko filozofia wychowania. To nauka, które swoje zastosowanie znajduje w wielu płaszczyznach. Stworzenie odpowiedniego środowiska do rozwoju dziecka jest jej kluczowym aspektem.
AUTOR: Wiktoria Sieja
SKLEP
STWÓRZ PRZESTRZEŃ DZIECKA W DUCHU MONTESSORI
„Dawać bodźce dziecku, pozostawiając je jednak wolnym w rozwoju- oto pierwszy obowiązek wychowawcy.”
Przestrzeń tworzoną w duchu Montessori cechuje minimalizm i uporządkowanie. Kontakt z naturą to również nieoderwalny element. Naturalne, najczęściej drewniane zabawki oraz inne pomoce inspirowane przyrodą to jedyne detale wypełniające pomieszczenie.
„Dziecko potrzebuje żyć zgodnie z naturą, a nie tylko poznawać przyrodę.”
FILOZOFIA POKOJU MONTESSORI
Pokój zgodny z pedagogiką Marii Montessori to również taki, w którym wszystko jest na wyciągnięcie ręki i wzroku dziecka. Dając tym samym wolność wyboru i indywidualny rozwój dostosowany do potrzeb naszego dziecka.
ELEMENTY POKOJU MONTESSORI
ŁÓŻKO
To chyba najbardziej rozpoznawalny element pokojów tworzonych w duchu Montessori. Zawsze z materacem leżącym na podłodze, najczęściej drewniane i często obudowane stelażem w kształcie domku. Jego ideą jest, aby dziecko samo mogło decydować kiedy chce do niego wejść lub wyjść. Stelaż nie jest wymagany- tak naprawdę wystarczy odpowiedni materac, aby spełniał swoją funkcję wygodnego legowiska.
Zapisz się na MINTowy newsletter i odbierz PREZENT - Pomysły na kreatywne zabawy na CAŁY MIESIĄC!
Dołącz do naszej społeczności i poczuj miętę do MINT! Nasz newsletter to gwarancja dobrych treści! Odbierz w prezencie 30 kreatywnych pomysłów na zabawy z dzieckiem, bo to nowa jakość czasu z dzieckiem.
KĄCIK DO PRACY
Dlaczego do pracy? Ponieważ w języku Montessori elementy, którymi bawi się dziecko nazywane są pracami. Powinien posiadać dopasowany do wzrostu dziecka stoliczek oraz krzesełko przy których maluszek będzie mógł rozwijać swoje umiejętności i puszczać wodze fantazji. Blat roboczy musi być na tyle duży, aby nie ograniczał kreatywności dziecka oraz na tyle uporządkowany, żeby nie ograniczał wyobraźni.
ZABAWKI
Aby dobrze się bawić dziecko nie potrzebuje wielu zabawek. Natomiast aby mogło się dobrze rozwijać potrzebuje uporządkowanej przestrzeni. Im mniej tym lepiej. Większość edukacyjnych pomocy dla Twojego dziecka znajduje się w twoich szafkach kuchennych i ogrodzie, wystarczy je tylko udostępnić w bezpieczny dla dziecka sposób. Nie oznacza to, że pedagogika Montessori całkowicie wyklucza posiadanie zabawek. Raczej nakierowuje i przypomina, że to dziecko powinno tworzyć zabawę a nie zabawka.
Pokój w duchu Montessori to warsztat, który powinien rozwijać kreatywność, usprawniać małe rączki i wzmacniać nóżki do dalszych etapów rozwoju.
MIEJSCE DO ZABAWY
Po „ciężkiej” pracy należy się dobra zabawa, najlepiej na miękkim dywanie choć bez problemu można zastąpić go matą czy kocem. Wybór należy do Ciebie i Twojego malucha. Jeśli masz taką możliwość możesz umieścić lustro na wysokości wzroku dziecka- nie od dziś wiadomo, że przed lustrem figluje się najlepiej.
PRZECHOWYWANIE
Najczęściej spotykanym sposobem przechowywania są niskie, drewniane regały. Skonstruowane w ten sposób dają dziecku możliwość swobody i sięgania po to na co ma w danym momencie ochotę. Dzięki takiemu ułożeniu bez problemu możemy egzekwować, aby dziecko samo posprzątało przestrzeń po zakończonej zabawie.
Ta sama zasada dotyczy też książeczek i ubrań.
„Musimy dać dziecku przestrzeń, którą może odkrywać sam, dostęp do umywalki, biurko z szufladami, które jest w stanie otworzyć, przedmioty powszechnego użytku dostosowane do małych rączek, małe łóżko, w którym może spać i bawić się, atrakcyjny koc lub matę, którą może rozwijać, podnosić i przenosić. Musimy dać mu środowisko, w którym może żyć i bawić się.”