24 ćwiczenia, które wspomogą Twój rozwój osobisty

Rozwój osobisty to droga do osiągniecia celów, do rozwinięcia skrzedł oraz do zmian, o których od tak dawana marzyłaś. Rozwój osobisty to nie tajemna magia, które nie możesz posiąść. Zastanów się co Ty możesz zrobić dla Twojej marki osobistej.

ZDJĘCIE: AGNIESZKA KUDELA

AUTOR: ANA KURYŁEK

rozwój osobisty

SKLEP

”Jednym z największych odkryć, jakie uczynił człowiek, i jedną z największych dla niego niespodzianek, jest odkrycie, że może on uczynić to, o czym ze strachem sądził, że nie potrafi uczynić.” /Henry Ford/

Jeżeli odkryjesz tę prawdę w sobie, nie będzie siły która powstrzyma Ciebie w drodze do celu.  Wraz z Twoim rozwojem osobistym będzie zmniejszała się ilość sytuacji/rzeczy/ludzi/słów, które będą wywoływać w Tobie strach.

Dlatego ciągle powinniśmy być nastawione na rozwój, ale żeby był on skuteczny, musi być wielotorowy. Człowiek sukcesu to człowiek spełniony, który dba o wszystkie sfery swojego życia. Dba o rozwój umysłowy, duchowy oraz fizyczny. Pielęgnuje siebie całościowo z uważnością i szacunkiem.

Czy zdarzyło Ci się kiedyś podjąć decyzję, że wyjątkowo zajmiesz się sobą. Odwiedzisz dobrego masażystę, pójdziesz na siłownie (…) i nagle dostajesz temperatury?

Pośpiech, rutyna i lenistwo wynikające ze słabej organizacji swojego czasu, powoduje to, że wpadamy w błędne koło, w którym biegamy jak rozjuszone chomiki. Tyramy, ale bez efektu powtarzając: „już na nic nie mamy więcej czasu”. Znajdujemy tysiące wymówek, w które święcie wierzymy, aby tylko nie stanąć i nie dokonać zmiany. Dlaczego? Nasz mózg nie znosi zmian. Czy zdarzyło Ci się kiedyś podjąć decyzję, że wyjątkowo zajmiesz się sobą. Odwiedzisz dobrego masażystę, pójdziesz na siłownie lub basen i nagle dostajesz temperatury? To Twój mózg płata Ci figle, nie chce zmian, chce rutyny. Ale Ty możesz przejąć nad nim kontrolę. Masz siłę, a ja dam Ci narzędzia dzięki którym rozwiniesz siebie i swój mózg dając mu nowe przyzwyczajenia.

Zmiany, zmiany, zmiany

Nim przejdziemy do konkretnych ćwiczeń, musisz pamiętać o najważniejszej zasadzie. Jest nią Zasada Małych Kroków. Zmieniając swoje nastawienie do otaczającego świata poprzez regularne wprowadzenie dobranych poprawek w swoim życiu, to droga skuteczniejsza i lepsza niż wprowadzanie wielu dużych zmian na raz. Małe zmiany zamieniają się w nawyki, podczas gdy próby wprowadzenia dużych zmian mogą prowadzić do poczucia przytłoczenia, frustracji, a w konsekwencji do porażki.

Wielu specjalistów zajmujących się rozwojem osobistym, w tym Brain Tracy, podkreślają jak znaczący wpływ na Twoje codzienne wybory i działania ma Twoje życie. Małe, każdorazowe decyzje, które podejmujesz w ciągu dnia, mogą doprowadzić Cię do celu, albo wręcz przeciwnie, podadzą błędny kierunek.

Nawet jeśli osiągnęłaś swój sukces, czy to zawodowy, czy osobisty, zawsze możesz podjąć kroki by iść naprzód, rozwijać się poznawać nowych ludzi, czy też robić nowe rzeczy. I nie chodzi o to, aby ciągle gonić króliczka. Ale o to, aby nie popaść w stagnację i rutynę.

Od czego zacząć samodzielny rozwój osobisty

Oto lista 24 działań, które wpłyną na Twój rozwój osobisty.

Nie ma znaczenia czy zaczniesz od początku listy, od jej końca, czy też będziesz wykonywała wszystkie ćwiczenia lub tylko te wybrane. Ważne jest abyś stosowała 3 ZASADY:

  • Dbaj o 3 sfery swojego życia tzw. CUD – CIAŁO, UMYSŁ I DUSZĘ
  • Zacznij od ćwiczeń, które nie wymagają od Ciebie dużego wydatku energetycznego. Małe sukcesy pobudzają chęci do trudniejszych wyzwań
  • Stwórz listę ćwiczeń, które planujesz wdrożyć przez pierwsze 2 tygodnie. Po tygodniu dokonaj oceny sytuacji. Zapisz swoje doznania – opisz co było przyjemne, a co trudne. Nie oceniaj się tylko dokonaj analizy. Następnie po drugim tygodniu dołóż kolejne ćwiczenie. Z czasem sama będzie wiedziała co jest dla Ciebie właściwe i czego potrzebujesz by iść naprzód.
rozwój osobisty

Miej przekonanie, że zawsze możesz się doskonalić. Od Ciebie zależy jaki poziom wiedzy i umiejętności w danej dziedzinie chcesz posiąść.

Zapisz się na MINTowy newsletter i odbierz PREZENT - Motywator do utraty wagi

Dołącz do naszej mintowej społeczności i poczuj miętę do dobrej lektury! Nasz newsletter to gwarancja dobrych treści! Poznaj Mint - magazyn dla mam czyli lifestylowy poradnik dla mam.

Rozwój Osobisty – Umysł

  1. Nawyk czytania – Czytaj książki, gazety, specjalistyczne magazyny. Wszystko to co niesie dla Ciebie potrzebne treści. Zmień poranne, bemyślne przeglądanie mediów społecznościowych w 10 minutową prasówkę albo poświeć je na dobrą lekturę. Nie czytaj byle czego, bo Twój mózg to nie wysypisko śmieci. Pewnie słyszałaś powiedzenie „Jestem tym, co jem” . To samo tyczy się czytania i przyswajania wiadomości. Nawyk czytania pomoże ci zmniejszyć codzienny stres, poprawi pamięć, a nawet uczyni Cię bardziej kreatywną. Czytanie pomaga w zapobieganiu chorobie Alzheimera i demencji, a także wzbogaci Cię duchowo i sprawi, że Twój umysł będzie zdrowy i sprawny przez wiele lat.

Gdzie możesz praktykować:

  • na przerwie w pracy (zamiast, plotek, papierosa czy dziesiątej kawy)
  • w drodze do pracy
  • czytaj ciekawe książki dziecku przed snem
  • zamień ulubiony serial na lekturę raz w tygodniu

2. Nastaw się na wzrost – growth mindset

Miej przekonanie, że zawsze możesz się doskonalić. Od Ciebie zależy jaki poziom wiedzy i umiejętności w danej dziedzinie chcesz posiąść. Nigdy nie przestawaj się uczyć i kształcić. Systematyczna praca pozwoli Ci rozwijać swoje zdolności i inteligencję. Obecnie można znaleźć dużo solidnej wiedzy w postaci e-learnigów, webinarów czy wykładów na YouTubie.

3. Spotkaj się z ekspertem

Jeżeli jest ktoś w Twojej branży z kim chcesz się poznać z bliska, zaprosić go do współpracy albo zdobądź od niego wiedzę. Nie marnuj czasu na myślenie o tym, tylko się umów.

4. Aktualizuj swoje CV i portfolio

Życie lubi nas zaskakiwać, a szczególnie wtedy kiedy zaczynamy nad sobą pracować. Przygotuj się solidnie do szans jakie zaczną się tworzyć przed Tobą gdy zaczniesz wprowadzać zmiany do swojego zawodowego podejścia. Dlatego ważne jest by mieć zawsze aktualne CV i portfolio nawet  jeżeli  Twoja branża tego nie wymaga.

5. Spotkania Networkingowe

Imprezy networkingowe są świetnym sposobem na poznanie nowych ludzi i śledzenie tego, co dzieje się w Twojej branży i w Twoim mieście. Początki mogą być stresujące szczególnie jeśli nawiązywanie kontaktów jest dla Ciebie trudne. Ale zobaczysz, że z czasem się oswoisz. Postaw sobie zawsze jaki cel (realny) chcesz osiągnąć. I go zrealizuj. Na przykład celem będzie to, że poznam jedną nową osobę i wezmę od niej kontakt. Pamiętaj te spotkania są po to, aby się komunikować i wymieniać kontaktami, nie tylko Ty możesz czuć się nieswojo.

7. Wizualizuj swój sukces

Kiedy myślisz o wielkim celu, do którego chcesz dążyć, normale jest, że rozważasz możliwe przeszkody, z którymi będziesz musiała się zmierzyć. Problem polega na tym, że mamy skłonność do tego, aby te przeszkody wyprzedzały nasze marzenia, aż w końcu uniemożliwiają nam dokonanie jakiegokolwiek postępu. Więc zamiast tworzyć bariery, wyobraź sobie zwycięstwo. Wyobraź, poczuj, posmakuj. Stwórz w głowie dokładny scenariusz Twojego zwycięstwa. Jak by to wyglądało? Kto by Ci towarzyszył? Jakie będzie to miało konsekwencje dla Twojej przyszłości? Jeśli zobaczysz, że osiągasz swój cel, łatwiej będzie Ci pracować na rzecz jego osiągnięcia.

6. Dostosuj swoje priorytety do swoich celów i wartości

Sam cel w sobie nie jest sposobem na jego osiągnięcie. Ustal swój osobisty cel. Rozpisz co musisz zrobić, aby go osiągnąć. Porównaj to ze swoimi wartościami i możliwościami, a następnie zweryfikuj.

Przykładowo jeżeli chcesz zostać szefem Twojego działu i wymaga to od Ciebie pracy ponad standardowy wymiar pracy plus dodatkowe szkolenia, a Ty masz rodzinę, przyjaciół, własne zainteresowania – to zadaj sobie pytanie: Czy jestem wstanie to poświęcić? Jak długo będę po za rodziną? Czy moja rodzina to wytrzyma? Czy ja to wytrzyma? Czy jest inna droga?

A jeśli marzysz o pracy instruktora jogi na Bali – Czy jesteś instruktorem jogi? Czy znasz języki obce? Co wiesz o Bali? Co zrobiłaś do tej pory by osiągnąć swój cel? Drąż temat by upewnić się, że cel jest realny i czy faktycznie o nim marzysz, czy tylko fantazjujesz.

Oceń swoje priorytety, określ w jakiś sferach jesteś wstanie pójść na ustępstwa, a w jakich kategorycznie nie, stwórz REALNY plan działania. Co krok po kroku co musisz zrobić, aby zbliżać się do celu UWZGLĘDNIAJĄCY Twoje życie.

8. Proś o referencje

Proś o opinie, a następnie pokazuj je światu. Zasada „Nikt tak nie zadba o Ciebie jak Ty sama” pasuje tutaj idealnie. Zbieraj referencje, dbaj by świat o nich słyszał

 9. Nie marnuj czasu

Zarządzanie czasem to kluczowa umiejętność w rozwoju osobistym. Jeśli niespodziewanie znalazłaś się w posiadaniu wolnego czasu, nie marnuj go przed telewizorem. Jeżeli potrzebujesz odpoczynku – zrób coś dla siebie z puli Ciało lub Dusza. By efektywnie zwalczać marnowanie czasu należy koniecznie opracować skuteczne strategie, np. każdego ranka poświęć trochę czasu na określenie swoich najważniejszych zadań na dany dzień i stwórz plan, który zapewni ich realizację.

10. Medytuj regularnie

Ludzie medytują od tysięcy lat aby zwalczać stres i niepokój. Medytacja, a szczególnie medytacja uważności, pozwala zachować spokój i jasność umysłu. W internecie dostępnych jest wiele rodzajów medytacji, na pewno znajdziesz coś dla siebie. Jest wiele różnych praktyk medytacyjnych, ale wszystkie techniki mają jeden cel poszerzyć świadomość i poczuć spokój.

rozwój osobisty

Jeśli nie potrafimy być szczęśliwi pośród trudności, jaką wartość ma nasza duchowa praktyka?

~Maha Ghosananda

Rozwój Osobisty – Dusza

11. Trenuj Mindfullness – Uważność

Uważność to praktyka poświęcania całej swojej uwagi obecnej chwili i przyjmowania jej bez osądu. Maindfullness pomaga w redukcji stresu i wpływa na poczucie szczęścia i spokoju. Trenować Uważność możesz w każdej wolnej chwili. Nawet jedna minuta zatrzymania przynosi już efekty. Co masz zrobić? Po prostu zatrzymaj się i zauważ: drzewa, ptaki, słońce, wiatr – zauważ otaczający Ciebie świat i zaakceptuj go.

12. Trenuj uważne słuchanie

Świadome słuchanie pomoże Ci  zatrzymać biegnące myśli,  pomoże usłyszeć właściwy przekaz, Twojego rozmówca.  Uważne słuchanie powoduje, że osoba z którą rozmawiasz czuje się ważna, zrozumiana. Jej pozytywne nastawienie wpłynie również na Ciebie dzięki czemu poczujesz uczucie satysfakcji.

Kolejną korzyścią z tej umiejętności jest nawiązanie głębszych relacji opartych na wzajemnym szacunku. Dodatkowo rozwiniesz umiejętność empatii oraz zapamiętywania przekazywanych Tobie informacji podczas rozmowy.

13. Praktyka wdzięczność

Każdego dnia znajdź 3 rzeczy, za które jesteś wdzięczna.  Poświęć trochę czasu na to, aby skupić się na nich, poczuć radość jaka z nich płynie dla Ciebie, a następnie podziękuj za nie. Dobrą opcją jest prowadzenia dziennika wdzięczności, w którym codziennie zapisujesz rzeczy/sytuacje/ osoby, za które jest wdzięczna.

Ludzie, którzy regularnie praktykują wdzięczność, poświęcając czas na zauważenie i zastanowienie się nad rzeczami, za które są wdzięczni, mają więcej energii i sił witalnych, lepiej śpią, wyrażają więcej współczucia i życzliwości, a nawet mają silniejszy system odpornościowy.

14. Sztuka wybaczania sobie i innym

Jeżeli potrafisz gniewać się i złościć latami za wyrządzone Ci krzywdy – to masz problem. Pielęgnując w sobie uczucie złości blokujesz możliwość rozwoju i zobaczenia swojej sytuacji życiowej całościowo. Istotne jest, by nauczyć się wybaczać i zapominać. Przebaczenie to nie akceptacja, to zrzucenie ciężaru, który na Tobie ciągle spoczywa. Akt wybaczenia daje szansę na swobodniejsze i lżejsze życie. Wybaczanie ludziom, którzy cię skrzywdzili oraz sobie samej własnych niedociągnięć jest jednym z podstawowych kroków szczęśliwszego i mniej stresującego życia. Puszczenie przeszłości w dal pozwoli Ci stać się spokojniejszą osobą. Twoja głowa będzie wolna od negatywnych myśli, a to pozwoli Ci odczuć satysfakcję życia tu i teraz.

rozwój osobisty

Wygrywa zawsze ten, kto potrafi kochać i przebaczać. 

Herman Hesse

15. Recytuj pozytywne afirmacje

Pozytywne afirmacje to narzędzie wspierające rozwój osobisty. Są proste do zdefiniowania jak i do praktykowania. Afirmacje to pozytywne zwroty lub stwierdzenia używane do kwestionowania negatywnych lub nieprzydatnych myśli, które tworzą się w naszej głowie. Praktyka pozytywnej afirmacji jest niezwykle prosta. Określamy nad czym chcemy popracować, tworzymy zdanie i je powtarzamy. Np. Jestem profesjonalistką albo Jestem wspaniałą kobietą.

Jest tylko jedna ważna zasada  – zwroty muszą być realne. Nie zaprogramujemy się na geniusza fizyki kwantowej nie mając o fizyce zielonego pojęcia.

Afirmacje mają wspierać i pomagać, a nie załatwiać za Ciebie całą robotę. Często praktykowanie afirmacji ma na celu zwalczenie podświadomych negatywnych wzorców i zastąpienia ich nowymi  pozytywnymi narracjami.

16. Przebywaj wśród osób pozytywnych

Jak mówi stare przysłowie: „Z kim przestajesz, takim się stajesz”. Ludzie jakimi się otaczasz mają duży wpływ na Twój rozwój i drogę życiową. Trzymaj się z dala od ludzi toksycznych, gdyż ich energia wpłynie negatywnie na Ciebie i Twoje życie.

Jeżeli czujesz, że musisz iść do przodu, nie przebywaj w otoczeniu osób, których jedyną aktywnością jest narzekanie i siedzenie w domu. Otaczaj się ludźmi otwartymi, szczęśliwymi, niosących za sobą pozytywną energię. W swoich wyborach nie kieruj się tym, czy ktoś jest dla Ciebie miły, ale czy jest uczciwy i szczery. Dbaj o higienę swoich kontakt, ponieważ jeśli nie jesteś ostrożna lub uważna w relacjach z ludźmi, ich negatywne myśli, energia  mogą przeniknąć do twojego umysłu i zmienić Twoje postrzeganie świata, cele czy przekonania.

17. Mów o sobie dobrze

Sposób, w jaki mówisz o sobie ma ogromny wpływ na to, jak myślisz, zachowujesz się i podejmujesz decyzje dotyczące Twojego życia. Ważne jest, abyś zwiększyła swoją samoświadomość, abyś lepiej poznaćła siebie i sprawiła, że staniesz się mniej podatny na negatywne komunikaty o sobie. To sprawi, że będziesz myśleć i czuć się bardziej pozytywnie w ciągu dnia.

Rozwój Osobisty – Ciało

18. Nie rezygnuj z urlopu!

Wakacje. Pewnie zastanawiasz się jak to może pomóc Twojej karierze? Cóż, pracodawcy dają płatne urlopy nie bez powodu. Wiedzą, że pracownicy muszą wziąć urlop, żeby poczuć się wypoczętym, aby w pełni wykorzystać swój potencjał. Jeśli nie czujesz mocy czy też weny twórczej, może to właśnie czas na chwilowy reset. Wsłuchaj się w swoje ciało i wykorzystaj czas wolny na jego regenerację.

19. Zaplanuj codzienną regeneracje

By stać się swoim najlepszym Ja, musisz zapewnić swojemu ciału i duszy czas na regenerację zawsze gdy tego potrzebują. Zrównoważone godziny pracy z możliwością krótkich przerw na oderwanie się od komputera, czy odetchnięcie świeżym powietrzem to podstawa. Stwórz swój harmonogram na cały dzień i uwzględnij w nim krótkie sesje na ożywienie swojego ciała i ducha, a gwarantuję, że pozio energii w pracy będziesz miała dużo większy.

Robienie przerw jest ważne! Praca bez wytchnienia sprzyja błędom, a mózg zaczyna płatać figle. Szybki reset poprawia skupienie i wspomaga kreatywność.

Pomysł na relax w 5 minut!

– 10 oddechów przy otwartym oknie

– zjedzenie zdrowej przekąski poza stanowiskiem pracy

– krótki marsz na świeżym powietrzu

– 5 minutowa praktyka Uważności

20. Dbaj o regularną aktywność fizyczną

Ludzie mają tendencję do spędzania większości swojego dnia w pozycji siedzącej, szczególnie Ci pracujący w korpo. Jeżeli należysz do tej grupy to musisz wiedzieć, że Twoje ciało nie jest do tego przystosowane. Siedzący tryb życia odbija się na Twojej kondycji fizycznej. W swojej codzienności zaplanuj aktywność ruchową najlepiej na świeżym powietrzu.

Znajdź ćwiczenia, które są dla Ciebie odpowiednie i trzymaj się ich. Masz sprawić by stały się Twoim nawykiem. Dołóż 10 minutowy zestaw ćwiczeń przy biurku i Twój organizm odwdzięczy Ci się zdrowiem, energią i kreatywnością.

21. Szanuj swoje ciało.

Używaj produktów, jedz i wykonuj tylko te czynności, które są  w zgodzie z Twoim ciałem. Używaj zdrowych, naturalnych produktów do pielęgnacji ciała. Unikaj szkodliwych substancji, takich jak alkohol, papierosy i przetworzona żywność. Nie trenuj sportów wyczynowych jeżeli wiesz, że Tobie to szkodzi. Pamiętaj masz tylko jedno ciało na całe życie więc warto o nie właściwie się zatroszczyć.

Dlatego współpracuj z ciałem. Dostarczaj mu paliwa, które jest jest dla niego niezbędny do osiągnięcia optymalnego zdrowia. Upewnij się, że pozwalasz swojemu organizmowi na regenerujący sen, który jest konieczny do zachowania zdrowia. Ćwicz jogę, pilates czy streaching.

Rób badania kontrolne by sprawdzić w jakiej kondycji jest Twoje zdrowie. Upewnij się czy nie masz niedoborów witamin i minerałów w organizmie. Jeżeli jest to koniecznie korzystaj z dobrej i wysokiej jakości suplementacji.

22. Pij wodę

Temat rzeka i wydawać by się mogło, że już ogarnięty i powszechnie zrozumiany, jednak ciągle większość ludzi nie pije wystarczająco dużej ilości wody. Woda = Życie. Odpowiednia podaż wody wpływa na Twoje zdrowie, kondycję fizyczną, kontrolę wagi, nastrój, a nawet poziom energii.

Picie wody pomaga utrzymać równowagę i poziom płynów w organizmie, dlatego tak ważne jest, aby pamiętać o regularnym jej piciu. Jeśli nie jesteś fanką zwykłej wody, dodaj do niej trochę cytryny lub innych owoców by uczynić ją bardziej aromatyczną.

23. Jedz Uważnie

Uważne jedzenie polega na skupieniu się na sposobie jedzenia. Badania wykazały, że ćwiczenia świadomego jedzenia pomaga poprawić trawienie, zmniejszyć apetyt między posiłkami.

Skupienie się na tym, co jesz i jak jesz, może pomóc Ci w dokonywaniu lepszych wyborów. Zniknie problem przejadania, gdyż wyrobisz sobie nawyk delektowania się smakiem. Jedzenie w stylu slow korzystnie wpłynie na Twoje jelita oraz jest też efektywną metodą do kontrolowania ilości spożywanego pożywienia.

24. Praktyka – self care

Dlaczego samoopieka ma znaczenie i co to właściwie znaczy? To codzienna dbałość o siebie.

Bardzo ważne Twojego rozwoju osobistego jest to, abyś codziennie właściwie zadbała o swoje ciało, umysł i duszę, a nie tylko wtedy, gdy jesteś chora. Nauka właściwego odżywiania się, redukowanie stresu, regularne ćwiczenia fizyczne i korzystanie z czasu wolnego, są niezbędnymi narzędziami by żyć zdrowo i szczęśliwe.

Chociaż termin „samoopieka” może brzmieć pobłażliwie, ma on kluczowe znaczenie dla Twojego ogólnego samopoczucia. Stres i zmęczenie spowodowane zbyt dużą ilością pracy mają toksyczny wpływ na organizm. Tylko balans pomiędzy ciężka praca jaką należy wykonać by osiągnąć sukces, a dbałością o swoje ciało i duszę, przyniesie pożądane i właściwe efekty.

Bardzo ważne jest dla Twojego rozwoju osobistego, abyś codziennie właściwie zadbała o swoje ciało, umysł i duszę

podobne artykuły

magazyn dla mam

Zapisz się na newsletter

No.13 Mint | gazeta online dla mamy już jest!

Magazyn MINT to poradnik dla mam o charakterze lifestylowym. MINT to nie tylko portal, który codziennie dostarcza porcji inspiracji dla mamy i dziecka. To także drukowany kwartalnik stworzony dla chwili relaksu. Poczuj miętę do MINT.

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.