Nie taka szkoła straszna, czyli jak budować relacje z nauczycielami

Poradnik dla rodziców o tym jak tworzyć dobre relacje z nauczycielami.

Rozmawiamy z Iwoną Januszewską – Skup, nauczycielką klas młodszych z 30-letnim stażem. Obecnie uczy w Szkole Podstawowej nr 307 na warszawskich Stegnach.

 

jak budować relacje z nauczycielem

KUP TERAZ No. 10

Jak rozmawiać z nauczycielami?

Na początku szkolnej kariery dzieci, my rodzice marzymy o wypracowaniu trwałych i opartych na zaufaniu relacji z nauczycielem. Podpowiadamy jak pracować na to, aby relacje rodzic – nauczyciel były przyjemne, pełne wsparcia i wzajemnego szacunku.

Te z Was, które mają dzieci w szkole, wiedzą już doskonale, że faktycznie jedynie pracą i wysiłkiem uda nam się zbudować dobre relacje, a i te mogą być jeszcze dalekie od marzeń o idealnej szkole. Nie tylko dzieci w dzisiejszych czasach mają wysokie oczekiwania, rodzice również. Warto jednak właśnie na początku roku szkolnego przeanalizować nasze działania i skupić się na stworzeniu fajnej klasowej atmosfery, bo wtedy dzieciom, rodzicom i nauczycielom po prostu żyje się łatwiej.

Problemy powinniśmy rozwiązywać, a nie mnożyć.

Jak wspierać dziecko w szkolny rozwoju?

Na ten temat można mówić dużo i długo. Ale najważniejsze, aby mieć czas dla dziecka, być z nim (nie tylko obok niego), rozmawiać (nie tylko zadawać pytania), słuchać dziecka i być z nim w jego świecie.

Teraz moi uczniowie często skarżą się, że rodzice nie mają dla nich czasu. Puste miejsce po rodzicu  wypełnia najczęściej telefon lub tablet. Tylko, że te media rozleniwiają umysł i nie dają szansy na nawiązanie prawdziwych relacji. Komunikują się one głównie za pomocą łańcucha szybko zmieniających się obrazów i jest to przekaz tylko w jedną stronę. Od kilku lat obserwuję, że uczniowie klas młodszych nie rozumieją w pełni sensu wypowiedzi słownych, bo zanim przyszli do szkoły nie trenowali dostatecznie często tej umiejętności. Uczniowie na lekcjach z potoku mowy wyłapują tylko pojedyncze słowa i często nie potrafią powiązać ich w sensowną całość. Tę kluczową umiejętność można rozwijać właśnie w czasie rozmowy, czy wspólnego czytania lektur.

Zapisz się na mintowy newsletter!

Dołącz do naszej mintowej społeczności i poczuj miętę do dobrej lektury! Nasz newsletter to gwarancja dobrych treści! 

Co pomaga stworzyć przyjemne relacje na lini rodzic-nauczyciel?

Tu nie wymyślę dynamitu. Jeżeli chcemy wejść w satysfakcjonującą obie strony relację, musi być ona oparta na szacunku, kulturze, życzliwości i wyrozumiałości. Jeżeli zobaczymy w nauczycielu zwykłego człowieka, któremu zależy na tym samym co nam, na dobru dziecka, to mamy ogromną szansę nawiązać z nim bliską relację. My nauczyciele klas młodszych traktujemy nasza pracę bardzo emocjonalnie. Zwyczajnie po ludzku przywiązujemy się do naszych wychowanków. Między sobą w szkole zwykle mówimy o uczniach z własnej klasy: nasze dzieci. I tak o nich myślimy. Ta więź nie wygasa w momencie, gdy uczeń zdaje do kolejnej klasy.

Gdy przy dziecku krytykujemy wychowawcę burzymy świat wartości, na którym dziecko buduje swoje poczucie bezpieczeństwa, szacunek i zaufanie do innych ludzi, widzenie i rozumienie świata.

Czego zdecydowani nie robić w komunikacji z nauczycielem?

Wystarczy, gdy szkoły nie będziemy traktować jak pola bitwy, a nauczycieli jak dowódców wrogiej armii. Od nastawienia rodziców zależy jak dziecko będzie czuć się w szkole. My nauczyciele obserwując uczniów na co dzień widzimy, że szczęśliwe dzieci, to dzieci szczęśliwych rodziców. Optymizmu, zaufania do ludzi i szacunku do innych uczymy się w środowisku rodzinnym. Jeżeli rodzic zawsze widzi szklankę w połowie pustą, to dziecko nie zobaczy jej w połowie pełnej. Początek edukacji szkolnej to ważny etap w życiu dziecka i jego rodziny. Mogą pojawić się różne problemy. Warto je rozwiązywać wspólnie z nauczycielem. Nie bójmy się zaufać  pedagogom naszych dzieci. Rozmawiajmy, mówmy sami, ale i słuchajmy co do nas mówi nauczyciel. Dobrze, jak rozmowa otwiera nas na drugiego człowieka. Gdy rozmowa zamienia się w atak, nie tworzy atmosfery sprzyjającej znalezieniu rozwiązań. A przecież problemy powinniśmy rozwiązywać, a nie mnożyć.

Czego zdecydowani nie robić w komunikacji z nauczycielem?

Dla dziecka w młodszym wieku szkolnym nauczyciel jest autorytetem. Relacja dziecko- nauczyciel to relacja mistrz- uczeń. Aby proces kształtowania się osobowości dziecka przebiegał prawidłowo warto uszanować specyfikę tej fazy rozwoju. Niedobrze, gdy przy dziecku krytykujemy wychowawcę, bo burzymy w ten sposób świat wartości, na którym dziecko buduje swoje poczucie bezpieczeństwa, szacunek i zaufanie do innych ludzi, widzenie i rozumienie świata.

Po kolejnej operacji ginekologicznej lekarz wręcz namawiał mnie do urodzenia dziecka. Odrzuciłam to. Nie dałam rady.

Czy istnieje trudny uczeń i jak rodzice mają go wspierać w szkolnej przygodzie?

Trudny uczeń to pojęcie szerokie i nieostre. Każde dziecko jest inne. Jego rozwój ma własne tempo i indywidualny przebieg. Każde dziecko ma inną osobowość, inne zdolności i ograniczenia. My nauczyciele mówimy, że wielu uczniów ma specyficzne potrzeby edukacyjne. Warto o tym rozmawiać z nauczycielem, bo on będąc z dzieckiem na co dzień widzi jak ono funkcjonuje w klasie, w środowisku rówieśniczym, jakie ma trudności  w nabywaniu nowych umiejętności i poszerzaniu zasobu wiedzy. Pedagog jest fachowcem, któremu warto zaufać. My nauczyciele mamy wiedzę i doświadczenie. Zwykle potrafimy doradzić rodzicom jak pomóc dziecku, aby czas spędzony w szkole był dla niego jak najbardziej przyjemny i pożyteczny. A rodzice powinni dziecku dawać jasny przekaz, że jest ono kochane, wartościowe i jedyne w swoim rodzaju. Zaspokojona w środowisku rodzinnym potrzeba miłości, akceptacji i bezpieczeństwa  to fundament,  na którym dziecko zbuduje poczucie własnej wartości.

podobne artykuły

Zapisz się na newsletter

No.10 Mint dostępny online i w salonach Empik

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.