5 wskazówek jak budować zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci

Nie wiem czy wiesz, ale pierwsze 1000 dni życia Twojego dziecka ma kluczowe znaczenie w budowaniu dobrych nawyków żywieniowych. Dlatego dzisiaj Alicja Golonka, dietetyk, zdradzi Ci 5 wskazówek na to jak budować zdrowe nawyki żywieniowe u Twojego dziecka.

AUTOR: Dietetyk Alicja Golonka

jak budować zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci

SKLEP

Alicja Golonka to dietetyk, której profil na Instagramie to skarbnica wiedzy – sprawdź sama, a pomysłowy projekt Mistrzyni planowania posiłków, może zamienić tygodniowe planowanie menu w czystą przyjemność. Alicja ma ogromną wiedzę i sprytne sposoby na codzienne żywienie całej rodziny, wykorzystałam zatem jej zapał i pomysłowość, aby podarować Ci złote środki na to jak budować prawidłowe nawyki żywieniowe u dzieci. Enjoy! Oddaję Alicji głos. Nie ważne czy dopiero dzieci masz w planach, czy są młodsze czy starcze, bo na zmianę nawyków nigdy nie jest za późno. To jest ten moment!

5 wskazówek jak budować zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci

Liczne badania pokazują, że to, jak wygląda żywienie maluszków na samym początku, przekłada się na kształtowanie ich wyborów żywieniowych w późniejszych latach. Dlatego tak ważne jest dbanie o różnorodność, urozmaicenie i dobrą atmosferę wokół jedzenia już od pierwszych dni rozszerzania diety.

I to jest scenariusz idealny. Jednak co w momencie, kiedy nasz start odbiegał od ideału? Czy to znaczy, że jako opiekunowie ponieśliśmy porażkę na całej linii żywieniowej naszych dzieci?

Absolutnie!

Pamiętaj, nigdy nie jest za późno na budowanie dobrych nawyków żywieniowych. Zawsze, małymi krokami, warto wprowadzać elementy edukacji żywieniowej i pokazywać naszym dzieciom, że jedzenie może być ogromną przyjemnością i dużą frajdą.

A jak możesz to zrobić? Przede wszystkim zaproś dzieci do kuchni! Pokazuj im jedzenie, gotowanie, rozmawiajcie o smaku, potrawach, uczuciu głodu sytości. Bądź dla dzieci przewodnikiem w tej kulinarnej przygodzie.

A jeżeli chodzi konkrety, to pokażę Ci 5 konkretnych wskazówek, jak możesz budować zdrowe nawyki żywieniowe u Twojego dziecka! No to zaczynamy.

Wskazówka nr 1 – Róbcie to wspólnie!

Wspólne gotowanie, wspólne zakupy, wspólne poznawanie smaków, wspólne posiłki. W tych wszystkich okolicznościach możemy budować zdrowe nawyki żywieniowe naszych dzieci.

Zacznij od zakupów. Od samego początku możesz zabierać dziecko na zakupy spożywcze, gdzie masz wiele okazji do pokazywania różnych warzyw, owoców i innych produktów spożywczych. Jeżeli masz trochę większe dzieci, możesz obok edukacji żywieniowej wprowadzić również edukację finansową (o której bardzo dużo pisze cudowna Angelika z God Mother). Czyli dajesz dzieciom np. 5 zł, za które mogą sobie wybrać i kupić np. coś z owoców. Dzięki temu stwarzasz okazję do rozmowy o owocach, ich smaku, zapachu. Bardzo możliwe, że dzięki temu Twoje dzieci będą chętniej próbowały nowych, zakupionych produktów i zwiększy to ich ciekawość na różnorodne produkty spożywcze. 

Wspólne gotowanie. Często wracam w swoich treściach do zapraszania dzieci do kuchni. Chociaż wspólne gotowanie może być momentami frustrujące (bo umówmy się, kto ma tyle cierpliwości, aby za każdym razem po 10 minutach wspólnego gotowania, poświęcać kolejne 30 minut na samo sprzątanie rozsypanej mąki i wylanego mleka 😉 ), to płynie z niego naprawdę wiele korzyści. 

  • Gotowanie z dziećmi uczy żywienia od podstaw, czyli maluchy mogą poznać różne produkty spożywcze, techniki jak się z nimi obchodzić, kroić, gotować
  • Wspólne gotowanie to również ćwiczenie motoryki małej oraz matematyki
  • Wspólne gotowanie to również uwaga – kształtowanie poczucia własnej wartości. Dzieje się tak, kiedy dajemy dzieciom wolną rękę, co do wyboru produktów na koktajl, do zupy, na obiad itd.

I ostatnią rzeczą, którą warto robić wspólnie, są wspólne posiłki. To, jaką atmosferę tworzymy przy rodzinnym stole, ma ogromne przełożenie na relacje naszych dzieci z jedzeniem. Mówiąc prosto: niech przy stole będzie po prostu przyjemnie. Bez presji, przymusu, z szacunkiem do apetytu dziecka. Uwierz w to, że dzieci są naprawdę kompetentne w jedzeniu i same potrafią regulować swoje uczucie głodu i sytości. Porozmawiajcie przy stole o tym, co ugotowaliście, przygotowaliście. Jaki to ma smak, zapach, konsystencję. Może znajdźcie jakieś porównania, np. niech plaster ogórka zamieni się nagle w koło samochodu, a brokuł niech poudaje drzewo, które widzieliście ostatnio w lesie. Bez presji, na luzie, z uśmiechem. Niech to będzie Twój cel.

Wskazówka nr 2 – Złota zasada żywienia!

Jak dla mnie, jest to jeden z najważniejszych element układanki pod tytułem „jak budować dobre nawyki żywieniowe u dzieci”. Wiem, że często rezonuje w nas takie poczucie, że powinniśmy brać 100% odpowiedzialności za to, co wpada do brzuchów naszych dzieci. Że chcemy to mocno kontrolować, mieć na to wpływ i decydować, czy nasze dziecko ma zjeść jeszcze jedną przysłowiową łyżkę zupy. I wcale mnie to nie dziwi, bo chcemy dla naszych dzieci jak najlepiej i taka postawa wynika często z naszej troski. Jednak niezwykle ważne jest, aby przekazać części odpowiedzialności za jedzenie w stronę dzieci. Dlaczego? Nie wiem czy pamiętacie, jak wygląda złota zasada żywienia, czyli podział odpowiedzialności przy wspólnym stole.

My, rodzice, opiekunowie decydujemy co zjemy, kiedy zjemy i jak to jedzenie będzie podane. Natomiast po stronie naszych dzieci leży to, ile tego jedzenia zjedzą i CZY W OGÓLE TO ZJEDZĄ! Dla mnie jest to NAJWŻNIEJSZA zasada, która warto się kierować przy odżywianiu naszych dzieci. Dzięki niej, nasze dzieci budują świadomość swojego ciała i sygnałów głodu i sytości. Co więcej, możesz wprowadzić posiłki na zasadzie szwedzkiego stołu – czyli wykładacie wszystkie elementy dania na stół i dzieci same odpowiadają za to, co kładą na swoje talerze i w jakich ilościach. Danie wyboru dzieciom to również budowanie ich poczucia własnej wartości. Jak dla mnie – same plusy.

jak budować zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci

Wskazówka nr 3 – Nie zmuszaj!

Chyba nic tak bardzo nie psuje relacji naszych dzieci z jedzeniem, jak stosowanie presji i przymusu. I pewnie większość z Was pomyśli – presja? Jaka presja? To na nie dotyczy! Jednak okazuje się, że niektóre utarte zdania, przekonania są również pewnym rodzajem presji. Czy spotkałaś się z „zjedz jeszcze jedną łyżkę” albo „chociaż spróbuj”? Myślę, że tak. I niestety – te utarte zwroty mogą być również formą presji.

Żywienie jest fizjologią i podlega takim samym mechanizmom jak sen i wypróżnianie. Dlatego żadna motywacja zewnętrzna nie powinna kierować tym procesem. Naszym celem powinna być również nauka dzieci słuchania sygnałów ze swoich swojego ciała, czyli sygnałów głodu i sytości. Dzięki temu, nie budujemy w dzieciach przekonania, że „to rodzice wiedzą lepiej, czy jestem głodny czy nie i ile powinienem zjeść”.

Twoje dziecko skończyło obiad? Ok! Powiedz mu smacznego, dziękuję i tyle. Czy coś nam zmieni to, że nasze dziecko zje jeszcze tę dodatkową łyżkę zupy? Nie sądzę 😊. Niestety, stosowanie presji może prowadzić w przyszłości do zaburzeń odżywiania, złych relacji z jedzeniem i mieć kompletnie odwrotny skutek. Oprócz tego, zmuszanie do jedzenia, presja może nasilać jeszcze bardziej wybiórczość pokarmową u dzieci. Zaufaj dziecku, że jest zdolne do regulowania swojego ośrodka głodu i sytości.

Wskazówka nr 4 – Dbaj o różnorodność!

Bardzo często przypominam o różnorodności w posiłkach. Dlaczego? Bo to właśnie urozmaicone potrawy otwierają nasze dzieci na nowe smaki, zapachy, konsystencje. Dzięki różnorodnym daniom stwarzamy okazję, aby nasze maluchu mogły spróbować różnego rodzaju warzyw, owoców. Według badań, moment rozszerzania diety jest również szczególny pod kątem budowania preferencji smakowych u naszych dzieci. Od 6 miesiąca życia zaczyna się okres szczególnej wrażliwości na smaki u dzieci. Także im więcej smaków maluszek pozna w pierwszych miesiącach swojego życia, tym jest większa szansa na szeroki repertuar akceptowanych smaków w przyszłości. Jednak chcę Cię uspokoić, że nie musisz od razu gotować 3 daniowego obiadu na poziomie Master Chefa. Różnorodnością jest również inny kształt makaronu, inny rodzaj mąki do placuszków, inaczej pokrojona kanapka.

jak budować zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci

Zapisz się na MINTowy newsletter i odbierz PREZENT - Pomysły na kreatywne zabawy na CAŁY MIESIĄC!

Dołącz do naszej społeczności i poczuj miętę do MINT! Nasz newsletter to gwarancja dobrych treści! Odbierz w prezencie 30 kreatywnych pomysłów na zabawy z dzieckiem, bo to nowa jakość czasu z dzieckiem.

Wskazówka nr 5 – Daj przykład!

Dzieci uczą się przez obserwacje. Także jeżeli zależy Ci na budowaniu zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci, to spójrz również na swój talerze. Jak często kładziesz na nie warzywa, owoce, kasze? Przyjrzyj się swoim nawykom żywieniowym, bo to my jesteśmy dla naszych dzieci przykładem. I ten przykład warto dawać przede wszystkim przy wspólnych posiłkach. Dzieci obserwując nasze prawidłowe zachowania przy stole, będą z większą ufnością i ochotą sięgać po różnorodne produkty ze wspólnego stołu.

jak budować zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci
jak budować zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci

To co, którą wskazówkę wprowadzasz jako pierwszą w swojej edukacji żywieniowej?

.

podobne artykuły

Rodzic Idealny

Zapisz się na newsletter

MINT MAGazyn online to lifestylowy serwis dla mam. To portal o pozytywnym macierzyństwie i szczęśliwym dzieciństwie. Zajrzyj do nas po codzienną dawkę inspiracji. Poczuj miętę do MINT!

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.