5 najczęściej popełnianych błędów przy rozwoju firmy

Sam pomysł to tylko jeden element powodzenia firmy. Aby rozwinąć skrzydła Twoją markę konsumenci muszą pokochać. Podpowiemy Ci, jak możesz sobie w tym pomóc.

AUTOR: Agnieszka Bojanowska

jak rozwijać firmę

KUP TERAZ No. 10

Rozwój firmy – dobry plan i analiza to klucz do sukcesu.

Planując własny biznes lub rozwijając go trzeba przede wszystkim bardzo dobrze zdefiniować produkt czy usługę, na której biznes chcemy oprzeć. Najprzyjemniejszy jest zawsze etap marzeń i planów – wymyślania, kreowania i burzy mózgów. Tutaj wręcz nie należy się niczym ograniczać. Jednak z drugim etapem, czyli analizą biznesową często przedsiębiorcy radzą sobie już gorzej. Ba, niektórzy nie robią tego wcale i z hurraoptymizmem rozpoczynają działalność licząc, że jakoś to będzie. A efekty takiego działania są jak można się spodziewać… różne.

„Mamy taki fajny produkt, a on się nie sprzedaje tak, jak byśmy chcieli”

– to jeden z problemów, z którym zgłaszają się do mnie przedsiębiorcy. Pomagam im zarówno w sytuacji, w której produkt czy usługa już jest na rynku, jak i w momencie wejścia biznesu na rynek. Wspieram biznesowo małe i średnie przedsiębiorstwa w weryfikacji otoczenia biznesowego tak, aby skutecznie trafić ze swoim pomysłem na rynek i w krótkim czasie zacząć generować przychody. Kluczowym celem każdej firmy, a szczególnie tej wchodzącej na rynek jest przecież to, żeby w ciągu kilku miesięcy zacząć zarabiać.

Dobry plan na rozój firmy

Zanim wejdziesz na rynek ze swoim pomysłem, sprawdź:

1. Jak wygląda rynek, na którym chcesz rozwijać swój biznes?

2. Jak wygląda Twoja Konkurencja?

3. Dla kogo jest Twój produkt/usługa? Czym on się wyróżnia? Na czym polega jego przewaga nad Konkurencją?

4. Jak wyglądają zagrożenia dla Twojego biznesu? Zidentyfikuj je.

Zapisz się na mintowy newsletter!

Dołącz do naszej mintowej społeczności i poczuj miętę do dobrej lektury! Nasz newsletter to gwarancja dobrych treści! 

Szanuj Konkurencję!

Jednym z podstawowych pytań, jakie powinna sobie zadać zarówno firma wchodząca na rynek, jak również i ta, która na rynku już funkcjonuje i chce rozwinąć firmę – z kim konkuruję. Banał? Zdziwilibyście się ile firm nie wie, jak wygląda ich konkurencja czy najbliższe otoczenie biznesowe!

Trudno jest przecież stworzyć unikalny produkt czy usługę odpowiadającą na potrzeby Konsumenta, skoro nie sprawdziliśmy czy coś podobnego już istnieje na rynku.

Wyobraźmy sobie, że firma ma usługę, która wspiera młode mamy w powrocie do pracy. Uważa, że pozycjonowanie jest bardzo dobre, usługa potrzebna mamom, a więc ma nadzieję, że sponsorzy i partnerzy biznesowi sami będą się zgłaszali do wspierania tej inicjatywy. Jest to możliwe, o ile firma wyróżni się ze swoim przekazem z szumu informacyjnego – tego typu organizacji, fundacji jest już sporo. W momencie, kiedy to wyróżnienie się jest bardzo trudne, np. dlatego, że firma nie ma jeszcze budżetu na wsparcie marketingowe, jedną z opcji jest przyłączenie się do większego partnera, który ma już w tej dziedzinie doświadczenie. Warto więc sprawdzić, jacy duzi gracze już to robią.

Oczywiście trudno jest sprawdzić cały rynek, szczególnie uwzględniając fakt, że bardzo prężnie się on zmienia. Należy jednak przynajmniej przeanalizować działalność głównych graczy w swojej branży. To ważny element rozwoju firmy.

Konsument? A po co nam Konsument?

Produkt musi odpowiadać na potrzebę Konsumenta – zaspokoić ją, być adekwatny. Może być najbardziej innowacyjny czy wyjątkowy zdaniem jego twórców, ale to nie będzie miało większego znaczenia, jeśli Konsument się nim nie zainteresuje i o niego nie zapyta w sklepie (o ile nie jest to oczywiście produkt pierwszej potrzeby, czyli taki, bez którego Konsument nie będzie się mógł obejść).

Jeśli Konsument nie rozumie produktu, albo produkt nie zaspakaja jego potrzeb, nie kupi go. Czasami te potrzeby się kreuje, budując i kształtując nową kategorię, ale do tego również potrzebne jest dotarcie do Konsumenta, żeby spróbował tego produktu czy usługi i jego edukacja. Wówczas również najważniejszy jest Konsument. Produkty i usługi nie powstają dla właścicieli firm, ale dla osób, które mają się w nich zakochać. Tak, zakochać, bo Konsument nie kupuje produktu jedynie ze względu na jego funkcjonalność, ale wartości za nim idące, które jemu są bliskie.

Znajdź żywiciela

Pamiętajmy o tym, że firma wchodząca na rynek musi w ciągu pierwszych 6-18 miesięcy wygenerować sprzedaż. Oznacza to w praktyce znalezienie co najmniej jednego produktu (tzw. żywiciela), który w tym czasie zacznie na firmę zarabiać.
Jest to duże biznesowe wyzwanie, w którym pomaga, często niedoceniana i niestety pomijana przez przedsiębiorców, analityka: np. sesja strategiczna czy analiza rynku.

Analiza przede wszystkim

Rzadko kiedy mamy ten przywilej, że jesteśmy w jakiejś dziedzinie pierwsi i możemy kształtować rynek i kategorię. Przeważnie poruszamy się już w obszarze, w którym działają już solidni gracze, dlatego doceniajmy Konkurentów i uczmy się od najlepszych. Obserwujmy rynek, na którym prowadzimy lub będziemy prowadzić działalność.

Agnieszka Bojanowska, właścicielka agencji LIT PR od 20 lat zajmuje się komunikacją marketingową. Doświadczenie zawodowe zdobywała jako PR Manager w dużych korporacjach w branży beauty (COTY, AVON), pełniła funkcję PR Managera Fundacji Nutricia (Danone). Od ponad ośmiu lat jednym z jej obszarów zainteresowania zawodowego są marki dziecięce. Współpracowała m.in. ze SkipWish – polskim dystrybutorem marki Skip Hop, Boon czy Wishbone. Dzisiaj w portfolio agencji znajdziemy m.in. najciekawsze dziecięce polskie marki odzieżowe i wyjątkowe polskie zabawki.
moda w ciąży - moce mamy

podobne artykuły

Zapisz się na newsletter

No.10 Mint dostępny online i w salonach Empik

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.