Płatki śniadaniowe – Rodzicu czy wiesz czym karmisz swoje dziecko?

Moda na płatki śniadaniowe przywędrowała do nas prosto z amerykańskich stołów. Czy pamiętacie Kevina z serialu Cudowne Lata, który sypał sobie z kolorowego kartonu przeróżne płatki i soczyście zalewał mlekiem. Jako 11 latka zazdrościłam i marzyłam by mieć taki karton. No i oczywiście spełniłam ten dziecięcy sen jako dorosła osoba ale czy słusznie???

płatki śniadaniowe

Autor: Anna Kuryłek

Zdjęcia: Agnieszka Stodolska-Przybylak

KUP TERAZ No. 11

Co dają, nam rodzicom, płatki śniadaniowe? Dają nam czas i poczucie spełnienia. Jest to łatwe i wygodne śniadanie. Dodatkowo jako społeczeństwo jesteśmy przekonani, o jego walorach zdrowotnych.

Co to właściwe są płatki śniadaniowe?

Płatki śniadaniowe zostały stworzone przez braci Kellogg w 1878 r. Mishiggen. Jednak ich rozkwit przypada na okres po II wojnie światowej. Gdzie wraz z nadejściem wyżu demograficznego, słodkie płatki stały się hitem sprzedażowym, ze względu na prostotę w przygotowaniu i niską cenę. 

Płatki śniadaniowe zdrowie na talerzu czy raczej nie?

Płatki śniadaniowe to łatwe, pożywne i zdrowe  śniadanie dla każdego. Czy aby na pewno? Producenci płatków prześcigają się w zapewnieniach o ich prozdrowotnych właściwościach. W końcu wzbogacone są witaminami i minerałami. 

Powszechnie spożywane z mlekiem, jogurtem, owocami lub orzechami przez producentów promowane jako łatwy i pełnowartościowy posiłek… niestety nie zawsze.

Z raportu, Food Rentgen dowiadujemy się, że w Polsce na 197 tylko  31 rodzajów płatków nie zawiera substancji słodzących.

płatki śniadaniowe

Zacznijmy od początku: jak wytwarzane są płatki?

Ziarna są rozcierane  do postaci sypkiej mąki, mąkę miesza się z dodatkowymi składnikami: cukrem, wodę i  np. kakaem. Ponad to znaleźć w naszych śniadaniowych płatkach możemy: emulgatory, regulatory kwasowości, przeciwutleniacze (to akurat głównie witaminy C i E), substancje konserwujące, tłuszcze trans i olej palmowy, barwniki, aromaty.

Składniki miesza się ze sobą w wysokiej temperaturze, następnie formowane są w pożądane kształty, szczególnie atrakcyjne dla dzieci: kulki, gwiazdki, literki itp., Proces kończy się na suszeniu.

Patrząc na skład płatków okazuje się, że cukier jest głównym składnikiem. A przecież wiemy, że nadmiar jego spożycia może zwiększać m.in. ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, chorób serca i raka.

Z raportu, Food Rentgen dowiadujemy się, że w Polsce na 197 tylko  31 rodzajów płatków nie zawiera substancji słodzących, 80 rodzajów posiada jedną lub dwie substancje słodzące, kolejnych 86 rodzajów trzy i więcej substancji słodzących.

 

Zapisz się na mintowy newsletter!

Dołącz do naszej mintowej społeczności i poczuj miętę do dobrej lektury! Nasz newsletter to gwarancja dobrych treści! 

Dlaczego płatki to produkt wysoce przetworzony?

Ziarna poddaje się rafinacji czyli oczyszczaniu, pozbawiając je wszystkich cennych składników odżywczych. To co było dobre i przyswajalne zostało zamienione na sztuczne i nieprzyswajalne dla naszego organizmu

A co z witaminami? No są ale najczęściej syntetyczne. 

Według amerykańskiej organizacji ekologicznej, Environmental Working, ilość sztucznych witamin w płatkach śniadaniowych znacząco przekracza normę. Na przestrzeni miesięcy czy lat może stać się to przyczyną osłabienia układu odpornościowego oraz negatywnie wpływać na pracę wielu narządów.

Reklama dźwignią handlu ale nie zdrowia

Ranek, jasna kuchnia, uśmiechnięta rodzina przekazuje sobie z rąk do rąk kolorowe pudełko płatków. Czekoladowe kulki, miodowe płatki czy cynamonowe poduszeczki etc. Wszyscy to znamy z reklam, a także z seriali czy filmów. Takie obrazki zapadają w pamięć powodując, że najmłodsi w sklepie chętnie sięgają po znane sobie opakowania.

Śniadanie składające się z wysoko przetworzonego posiłku z dużą ilością cukru powoduje nagły wyrzut insuliny i podniesienie poziomu cukru we krwi, kilka godzin później poziom gwałtownie opada i stajemy się rozdrażnieni, zmęczeni i głodni. Często sięgając po kolejny wysoko węglowodanowy posiłek i cykl zaczyna się od początku.

Producenci żywności są szczególnie ukierunkowani na dzieci. Firmy przyciągają uwagę dzieci jaskrawymi kolorami, postaciami z kreskówek i znanymi bohaterami. Te działania powodują, że dzieci kojarzą płatki śniadaniowe z rozrywką i zabawą.

Czy wiecie, że kojarzenie produktów z ulubionymi postaciami wpływa u dzieci na ich preferencje smakowe? Badania robione w USA wykazały, że niektóre dzieci preferują pod względem smakowym produkty w opakowaniach z ich ulubioną postacią z bajek. Bardzo często te same produkty na swoich opakowaniach mają wprowadzające konsumenta w błąd, informacje o ich właściwościach prozdrowotnych. Czy to pozytywnym wpływie na kości albo wzmocnieniu odporności. Dzięki tym „deklaracjom my rodzice czujemy się spełnieni, że dostarczyliśmy atrakcyjny produkt dla naszego dziecko i w dodatku „zdrowy”

Zdrowsza alternatywa. Czy możemy coś znaleźć zdrowego?

Czytajmy etykiety, bez względu jak kuszą nas producenci: niską zawartością tłuszczu, witaminami, pełnym ziarnem – Zawsze czytajmy skład !!!!!! Pierwsze trzy składniki są najważniejsze. Jest ich najwięcej w produkcie. 

Zasada podstawowa: Im prostszy, krótszy skład tym lepiej. 

Na co zwracać uwagę wybierając płatki:

Cukier –  Jeżeli nie mamy opcji bez cukru szukajmy takich, w których cukier nie jest składnikiem dominujący. Producenci sprytnie ukrywają cukier pod różnymi nazwami. Wybierajmy te płatki, które w składzie mają: miód, inulina, ksylolit, karob, dekstrozę ewentualnie melasę trzcinową.

płatki śniadaniowe

BŁONNIK –  doskonale wpływa na nasz układ pokarmowy. Wybieraj te produkty, które mają go w swoim składzie

Ekstra dodatki typu: Substancje konserwujące, barwniki etc. czyli wszystko czego nie znasz i nie rozumiesz tego nie jesz!

BIAŁKO – koniecznie dodaj do śniadania białko. Jest to najlepszy składnik odżywczy, zapewniający sytość i redukujący napady głodu. Dodaj nasiona słonecznika, garść orzechów i już Twoje śniadanie jest bardziej pożywne.

Pamiętajcie, że ŚNIADANIE – to wyjątkowo ważny pierwszy posiłek, co w takim razie jeść by czuć się najedzonym i pełnym energii na cały dzień:

Alternatywa dla wegan i wegetarian to np. kosmosa ryżowa albo amarantus, jaglanka, gryczanka owsianka plus dodatki: suszone owoce, orzechy, pestki, kokos, naturalne jogurt, świeże owoce. Ja osobiście jednak preferuje jaja w każdej możliwej postaci z dużą ilością warzyw.

Jajka to źródło pełnowartościowego białka, zdrowych tłuszczy i wartości odżywczych. Co ważniejsze taki posiłek daje uczucie sytości i energii na cały dzień.

Badania pokazały, że śniadanie składające się z jajek i bekonu zwiększają uczucie sytości, redukując napady głodu i wieczorne podjadanie i ma znaczący wpływ na utratę wagi.

Podsumowując:

Płatki śniadaniowe to żywność wysoce przetworzona, z dodatkiem cukrów i rafinowanych ziaren oraz różnych substancji antyodżywczych. Ich opakowania często wprowadzają w błąd, sprawiając wrażenie zdrowych i pełnowartościowych produktów.

Jeśli lubisz płatki czytaj dokładnie skład i sceptycznie podchodź do informacji na przodzie pudełka i reklam. Najlepsze powinny mieć dużo błonnika, mało cukru i krótki skład.

Pamiętaj istnieją lepsze opcje na śniadanie: jaglanka, jajka w dowolnej postaci. To doskonały wybór dla całej rodziny.
Przygotowanie zdrowych, pełnowartościowych śniadań może wymagać od Ciebie nieco więcej wysiłku, ale doskonale przygotowuje na  podbój każdego nowego dnia.

Materiały źródłowe:

https://www.kelloggs.com/en_US/who-we-are/our-history.html 

Raport Prześwietlamy: Płatki Śniadaniowe – Food Rengen

https://www.ewg.org/research/how-much-is-too-much/ewg-identified-23-excessively-fortified-cereals
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23594708

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21383272

moda w ciąży - moce mamy

podobne artykuły

Zapisz się na newsletter

No.11 Mint dostępny online i w salonach Empik

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.