7 powodów dla których warto spacerować

Spacerować i jeszcze raz spacerować. Niech to będzie twój cel na 2020 rok. Wystarczy tylko 30 minut dziennie aktywnie spędzić na świeżym powietrzu by trzymać się z dala od lekarzy. Pora zacząć regularnie spacerować!

Dlaczego warto spacerować

KUP TERAZ No. 11

fot.: Dominika Wojtaszek

tekst: Ania Kuryłek

Spacerowanie – to prosta czynność, która pomoże nam w walce ze stresem i przyczyni się do lepszej regeneracji naszego organizmu. Regularne spacery obniżają ciśnienie krwi i zmniejszają ryzyko wielu chorób przewlekłych. Ta prosta forma aktywności przynosi nam olbrzymie korzyści zarówno psychiczne jak i fizyczne. Wiesz już co robić w roku 2020? Spacerować!

 

Spacerowanie, a Twój pozytywny nastrój

Na pewno wiesz, jak to jest czasem wypić kieliszek wina albo sięgnąć po tabliczkę czekolady bo dzień był paskudny. Wyjście na spacer to taki sam cudotwórca tylko jest zero-kaloryczny. Badania pokazują, że regularne spacerowanie poprawia układ nerwowy. Podczas chodzenia nasza głowa zaczyna tworzyć same pozytywne myśli.

Dlaczego warto spacerować

Potrzebujesz więcej kreatywności – zacznij spacerować

W 2014 r. Journal of Experimental Psychology, Learning, Memory and Cognition opublikowało wyniki badań dotyczące spacerowania. Naukowcy przeprowadzili eksperyment na grupie siedzącej i spacerującej. Obie grupy miała do wykonania szereg zadań twórczo-myślących. Wyniki jednoznacznie pokazały że osoby spacerujące okazały się bardziej kreatywne.

Dlaczego warto spacerować

Skutki „uboczne” spacerowania: Twoje jeansy stają się luźniejsze

W miarę regularnego chodzenia, można zauważyć jak spodnie zaczynają stawać się luźniejsze pomimo, że waga nie pokaże spektakularnych zmian.

Spacerowanie pomaga w redukcji tkanki. Codzienne spacery zwiększają metabolizm, spalając dodatkowe kalorie i zapobiegając utracie mięśni, co jest szczególnie ważne w miarę starzenia się organizmu.

Spacerowanie zmniejszysz ryzyko chorób przewlekłych

Statystyki są imponujące: American Diabetes Association mówi, że chodzenie obniża poziom cukru we krwi i ogólne ryzyko cukrzycy. Badania wykazały, że spacery 30 minutowe lub dłuższe o umiarkowanej aktywności przez 5 dni w tygodniu zmniejszają o 30% ryzyko chorób sercowo-naczyniowych w porównaniu z tymi, którzy nie chodzą regularnie.

Twoje nogi pozostaną w świetniej kondycji!

Wraz z wiekiem zwiększa się ryzyko wystąpienia mało atrakcyjnych żylaków – to po prostu nie w porządku.  Jednak spacerowanie jest sprawdzonym sposobem zapobiegania powstawaniu nieestetycznych linii. Według założyciela Centrum medycznego The Vein Treatment Center w NY „System żylny obejmuje odcinek krążenia zwany drugim sercem”, który tworzą mięśnie, żyły i zastawki zlokalizowane w naszej łydce i stopie. Ten system działa, aby popchnąć krew z powrotem do serca i płuc – a chodzenie wzmacnia ten wtórny układ krążenia poprzez wzmocnienie i zachowanie mięśni nóg, co poprawia zdrowy przepływ krwi.” Codzienne spacerowanie może pomóc w opóźnieniu występowania żylaków lub pajączków u kobiet z genetycznymi predyspozycjami z kolei u osób, które już cierpią na te dolegliwości może złagodzić obrzęki i niepokój nóg.

Zapisz się na mintowy newsletter!

Dołącz do naszej mintowej społeczności i poczuj miętę do dobrej lektury! Nasz newsletter to gwarancja dobrych treści! 

Jak spacerować i poprawić trawienie

Jeśli obecnie swoje dobre trawienie zawdzięczasz porannej kawie, przygotuj się, by zacząć dziękować porannym spacerom. Regularne chodzenie wpływa na pracę naszych jelit. Jeżeli wdrożymy w nasza codzienność aktywne chodzenie kawa stanie się przyjemnością, a nie koniecznością!

Jak włączyć spacerowanie do codzienności

Bycie bardziej aktywnym fizycznie ma wiele zalet, w tym poprawę sprawności i nastroju, zmniejszone ryzyko choroby i większe prawdopodobieństwo dłuższego i zdrowszego życia. Z tego powodu zaleca się uczestnictwo w co najmniej 150 minutach umiarkowanych ćwiczeń tygodniowo. Efektywne chodzenie oznacza regularne spacerowanie przez min 2,5 godziny tygodniowo (co najmniej 30 minut na raz z czego około 10 w szybkim tempie). Wykonywanie dłuższych spacerów przynosi dodatkowe korzyści zdrowotne i jeszcze bardziej zmniejsza ryzyko choroby.

Dlaczego warto spacerować

Istnieje wiele sposobów na zwiększenie ilości przespacerowanych kilometrów

  • Użyj aplikacji do liczenia kroków bądź śledzenia Twojej aktywności by zmotywować się do regularnego chodzenia. Ustaw sobie cel i dąż do niego
  • Stwórz rytuał poranny energicznych spacerów lub wybierz inną dogodną dla Ciebie porę. Może przerwa na lunch?
  • Zaproś przyjaciółkę by dołączyła do Ciebie na wieczorny spacer. To świetna alternatywa na nadrobienie zaległych ploteczek 
  • Stwórz sobie codzienne zadania np. poniedziałek: odprowadzam dzieci na piechotę, wtorek: idę do sklepu na piechotę, środa: dzień bez samochodu etc. Zadania muszą być realne do wykonania i dostosowane do Waszych możliwości. Jeśli pracujesz daleko od domu zaparkuj samochód dalej lub wysiądź z autobusu kilka przystanków wcześniej i przejdź resztę drogi.
  • Spróbuj wybierać nowe i wymagające trasy, aby Twoje spacery były interesujące i coraz bardziej intensywne.
  • Poszukaj grup spacerowych oprócz korzyści zdrowotnych możesz zyskać nowe ciekawe znajomości….

Pamiętaj, że każda przemaszerowana ilość pomaga i ma znaczenie. Zacznij więc od krótkich spacerów i stopniowo zwiększając ich długość, ilość i intensywność.

Dlaczego warto spacerować
moda w ciąży - moce mamy

podobne artykuły

Zapisz się na newsletter

No.11 Mint dostępny online i w salonach Empik

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.