6 błędów, których nie chcesz popełnić tworząc markę modową

Marka modowa chodzi Ci po głowie? A może już działasz i szukasz wsparcia? Zaprosiłam dwie ekspertki: Agę Smektałę – ekspertkę zarządzania marką premium oraz Ewelinę Antonowicz – współzałożycielkę Sustainable Fashion Institute, aby pomogły Ci spojrzeć na markę modową z innej perspektywy. Z ich wskazówkami, z dużym prawdopodobieństwem osiągniesz sukces.

marka modowa

SKLEP

Tworzenie własnej marki i biznesu wymaga talentu, wiary i determinacji. Przyda się także doświadczenie. W końcu mistrz Giorgio Armani zadebiutował z pierwszą kolekcją w wieku 42-lat, a następnie stworzył modowe imperium. Zdobył świat urokiem osobistym oraz prostym, zdecydowanym i eleganckim stylem. Wcześniej szlifował umiejętności, pracując jako kupiec w domu handlowym i jako projektant. Jeśli nie posiadasz potrzebnego doświadczenia, wspieraj się edukacją.

3 błędy marek modowych w momencie startu

1. Nadmierna koncentracja na produkcie

Szlifujesz bez końca pierwszy produkt, a przy tym nie zbadałaś rynku i nie przeprowadziłaś testów. Większość założonego budżetu i Twojej atencji idzie w przygotowywanie kolekcji i stan magazynowy. Zostawiasz nieproporcjonalnie mały budżet i energię na inne kluczowe kwestie, takie jak komunikacja marki, dystrybucja, zespół czy aktywacja sprzedaży. To prosta droga do wypalenia finansowego i emocjonalnego.

2. Brak znajomości branży mody

Nie wiesz jak pozyskać wiarygodnych, jakościowych podwykonawców oraz właściwe materiały. Masz osobistą chęć działania w obszarze mody odpowiedzialnej i cyrkularnej, ale dołożenie kolejnej listy na Twojej liście zadań przyprawia Cię o ból głowy. Zastanawiasz się, czy stosowanie rozwiązań w duchu eko przyczyni się do zwiększenia kosztów, czy może odwrotnie – pozwoli Ci zoptymalizować działania i wypracować realną przewagę konkurencyjną. Czujesz, że działanie na rzecz ochrony planety to coraz ważniejszy aspekt dla świadomych i wymagających klientów, ale nie wiesz, jak to przełożyć na strategię we własnym biznesie.

3. Zbyt mała koncentracja na sprzedaży

Sprzedaż to krwioobieg biznesu. Czy uważasz, że wystarczy stworzyć kolekcję i ona „sama się sprzeda”? Czy możesz pozwolić sobie na to, aby nie mieć w swoim zespole dedykowanej osoby, która zarządza procesem sprzedaży?

Przy tej okazji często pojawia się pytanie, w którym momencie rejestrować działalność. Z jednej strony chcemy sprzedawać jak najszybciej, a z drugiej strony może zniechęcać nas wejście w machinę administracyjną i obowiązkowe opłaty np. składki ZUS. To może powodować odkładanie realnego momentu startu i naraża nasz budżet i entuzjazm na dodatkowe straty.

Innym powodem, dla którego możesz zwlekać z momentem sprzedaży jest strach przed porażką i krytyką. Zaangażowałaś czas i serce w tworzenie kolekcji, utożsamiasz się z nią. Zderzenie z rynkiem, klientami, feedbackiem może być przerażające dla Twojej wewnętrznej perfekcjonistki. Odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz traktować swój kreatywny potencjał i pasję do mody jako hobby czy jednak planujesz przekuć to na prosperujący biznes i jesteś gotowa na komunikację z rynkiem?

3 częste błędy w momencie rozwoju marki modowej

1. Zbyt długi micromanagment

Kiedy twórca marki odpowiedzialny jest za wszystko: od projektu, przez sprzedaż, marketing, dystrybucję, logistykę po zarządzanie firmą, staje się wąskim gardłem. Nastawia się na chroniczne zmęczenie i przepalenie. Często zajmuje się rzeczami, do których nie ma pasji i umiejętności i robi to kiepsko. Coraz częściej wkradają się błędy, pogarsza się atmosfera w pracy, co przekłada się także na doświadczenie klienta. Jeśli jako założycielka marki modowej szyjesz sama, prawdopodobnie jej moce przerobowe są niewystarczające, aby zapewnić wolumen, który utrzymałby markę.

Zapisz się na MINTowy newsletter i odbierz PREZENT - Pomysły na kreatywne zabawy na CAŁY MIESIĄC!

Dołącz do naszej społeczności i poczuj miętę do MINT! Nasz newsletter to gwarancja dobrych treści! Odbierz w prezencie 30 kreatywnych pomysłów na zabawy z dzieckiem, bo to nowa jakość czasu z dzieckiem.

2. Brak długofalowej wizji rozwoju marki

Wyobraź sobie, że spełnia się Twoje marzenie i w Twojej kolekcji marki modowej trafia się bestseller. Klienci zaczynają się zgłaszać w lawinowym tempie, a Ty nie jesteś gotowa, aby to obsłużyć. Nie masz przygotowanej organizacji, ani także gotowości mentalnej do inwestycji – więcej zamówień to przecież także większe zobowiązani i większe ryzyko.

Takich decyzji nie podejmuje się w ferworze. Lepiej, aby wynikały z Twojej przemyślanej strategii. Jak widzisz swoją markę i swoje zaangażowanie na kilka lat do przodu? To ćwiczenie pozwala Ci także spojrzeć na Twoją markę szerzej niż przez pryzmat kilku kolekcji. Jaki świat kreuje Twoja marka? Kto należy do jej plemienia? Za co konsumenci mają pokochać Twoją markę? Co jest unikalnego w komunikacji Twojej marki? Jak może przebić się przez gąszczu informacyjny na rynku?

3. Brak pozycjonowania cenowego

Brak doświadczenia w kalkulacji ceny marki modowej. Brak umiejętności komunikowania wartości marki i uzasadnienia ceny. W przypadku mody dziecięcej wyzwanie jest tym większe. Produkcja jest droższa, co przekłada się na wyższą cenę – powstaje bariera mentalna u konsumenta, który racjonalnie chciałby za mniejsze ubranko zapłacić proporcjonalnie mniej niż za ubranie dla dorosłego. Szczególnie, że część mam wychodzi z założenia, że nie opłaca się inwestować większej sumy w ubranko skoro dziecko i tak szybko z niego wyrasta.

marka modowa

Wychodząc naprzeciw realnym potrzebom osób budujących markę modową w Polsce, Agnieszka Smektała wraz z Eweliną Antownicz, stworzyły „Mindful Fashion” – miesięczny program edukacyjny, który pomaga mądrze budować markę odzieżową.

Poruszają kwestie takie jak zrównoważony rozwój, marketing, sprzedaż.

Program rusza 5 października 2022. Będzie to miks spotkań on-line i weekendowe warsztaty na żywo w szwalni. Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia, dołącz do kameralnej grupy.

Szczegóły pod linkiem – KLIKNIJ TU.

Autorka artykułu: Aga Smektała @inzpirea, ekspertka zarządzania marką premium. Autorka przewodnika „Mindful Brand Management”. Związana z branżą mody od dziecka – jej rodzice od ponad 30 lat prowadzą szwalnię w Ostrowie Wielkopolskim.

ZDJĘCIE: Freepik

podobne artykuły

magazyn dla mamy

Zapisz się na newsletter

MINT MAGazyn online to lifestylowy serwis dla mam. To portal o pozytywnym macierzyństwie i szczęśliwym dzieciństwie. Zajrzyj do nas po codzienną dawkę inspiracji. Poczuj miętę do MINT!

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.