AUTOR: Agnieszka Kudela

SKLEP
Czy wiesz jak szanować swoją pracę?
Prowadzisz własną firmę i zdarza się, że dostajesz zapytania w stylu – zrób to za darmo? Jestem przekonana, że byłaś postawiona w takiej sytuacji już nie raz. Skąd to wiem? Bo sama od wielu lat prowadzę firmę i wiem z czym to się je.
Wiem, że jeśli to czytasz umiesz docenić swoją pracę, czas który na nią przeznaczasz i energię, z którą działasz. Ceńmy się zatem i znajmy swoją wartość!
Warto też rozgraniczyć sobie różne sytuacje, w który zgadzamy się robić coś za darmo. W moim przekonaniu są to:
DZIAŁANIA PROMUJĄCE – to sytuacja, w której robimy coś za darmo, mając na uwadze zysk, które te działania nam przyniosą. Są to zadania, za które nie dostaniemy rozliczenia gotówkowego, ale będziemy czerpać zysk np. z reklamy swojej osoby, ze zdjęć, które powstaną podczas działań, a które wykorzystamy do portfolio. Jest to jednak jasna sytuacja, w której wiemy dokładnie, że jest w tym cel marketingowy
DZIAŁANIA PRO BONO – czyli takie, które wspierają osoby w potrzebie, dajemy swoją wiedzę, doświadczenie, produkt – chcemy w ten sposób dołożyć swoją cegiełkę i wesprzeć
DZIAŁANIA BARTEROWE – to także działania bez wynagrodzenia finansowego, ale ustalenia na innej płaszczyźnie np. za ekwiwalent produktowy
Zdarza się jednak, że dostajemy propozycje, które trudno przypiąć do którejkolwiek z powyższych kategorii. Czasem czujemy się docenieni, zauważeni, ale bardzo często pojawia się poczucia bycia wykorzystanym – chociaż nie rzadko nie ma takiej intencji od składającego propozycję.
Jak grzecznie odpowiedzieć NIE PRACUJĘ ZA DARMO?
W sytuacji, w której nie chcesz oferować swoich usług, czy produktów za darmo, warto obmyślić grzeczne, ale konkretne odpowiedzi, których udzielić możesz, gdy w przyszłości znajdziesz się w sytuacji, gdy ktoś prosi Cię o pracę za darmo.
ODPOWIEDŹ NR 1
,,Dziękuję, że o mnie pomyślałaś. Oto link do mojej oferty. W razie pytań jestem do Twojej dyspozycji”
ODPOWIEDŹ NR 2
,,Bardzo mi miło, że pomyślałaś o mnie w ramach tych działań. Patrząc na mój kalendarz zobowiązań, na ten moment, nie jestem w stanie przyjąć nieodpłatnych działań. Jeśli coś w tym temacie ulegnie zmianie, dam Ci znać”
ODPOWIEDŹ NR 3
,,Czuję, że to projekt dla mnie, dziękuję Ci, że moja osoba przyszła Ci na myśl. Czy mogłabyś jeszcze potwierdzić, że chodzi o płatną współpracę?”
ODPOWIEDŹ NR 4
,,Cześć, fajnie, że o to pytasz. Z reguły za tego typu porady pobieram opłaty i nie udzielam odpowiedzi w wiadomości. Napisz proszę do mnie, a prześlę Ci link do oferty i kalendarza konsultacji ze mną, abyś mogła wybrać dogodny dla Ciebie pakiet i termin”
Zapisz się na MINTowy newsletter i odbierz PREZENT - Pomysły na kreatywne zabawy na CAŁY MIESIĄC!
Dołącz do naszej społeczności i poczuj miętę do MINT! Nasz newsletter to gwarancja dobrych treści! Odbierz w prezencie 30 kreatywnych pomysłów na zabawy z dzieckiem, bo to nowa jakość czasu z dzieckiem.
Czy wypada odmawiać współprac za darmo?
Dzisiaj w dobie szeroko pojętych social mediów wiele osób w ramach kreowania własnej marki dzieli się wiedzą za darmo. Kupującym trudno jest stwierdzić na pierwszy rzut oka, gdzie kończy się darmowa wiedza. Natomiast jest rzeczą totalnie normalną, że za spersonalizowane działania, specyficzną poradę, czy szersze informacje mamy prawo oferować płatne działania.
Ty wybierasz kiedy gotowa jesteś na darmową współpracę. Często przedsiębiorczynie na początku swojej zawodowej drogi chętniej dzielą się wiedzą, czy oferują darmowe działania. Ale z czasem i zdobytym doświadczeniem, zamykają taką możliwość. Dla niektórych jest to także strategia pokazania swoich możliwości i wiedzy, próbka pewnych działań.
Jednak nie musisz zgadzać się na pracę za darmo, gdy nie czujesz korzyści, nie masz na to chęci, czasu, ani nie wpisuje się to w Twoje plany marketingowe.