Kasza jaglana powoli wraca do łask. Jest jedną z najstarszych i najzdrowszych, dostępnych kasz. Nie tylko daje nieskończoną możliwość kulinarnych szaleństw, ale również jest zbawienna dla zdrowia i urody. Warto więc wpaść w wir kaszomanii!

Kasza jaglana na polskich stołach jest niedoceniana. Przegrywa – zupełnie niesłusznie – z ziemniakami i ryżem. Tymczasem, mało kto wie, że to właśnie kasza jaglana bije na głowę konkurencję pod względem wartości odżywczych i leczniczych. Oryginalny smak, możliwość łącznia z daniami słodkimi i wytrawnymi sprawia, że kasza jaglana może śmiało stać się składnikiem niemalże każdego dnia.

Dla zdrowia

Kaszę jaglaną otrzymuje się z nasion prosa, uprawionego na świecie od czasów neolitu. Zawiera mało skrobi i dużo łatwo przyswajalnego białka. Dodatkowo wyróżnia się najwyższą zawartością witamin z grupy B: B1, B2 oraz B6, a także żelaza i miedzi. Kasza jaglana jest lekkostrawna, nie zawiera glutenu. Ma właściwości antywirusowe, pomaga zlikwidować stan zapalny błon śluzowych, co sprawia, że jest świetnym, domowym lekarstwem na katar.

I dla urody

Krzemionka, która występuje w kaszy jaglanej ma zbawienny wpływ na stan włosów, skóry i paznokci. Pomaga też regulować przemianę materii. Krzem pełni ważną rolę w mineralizacji kości, zapobiegając ich odwapnianiu. Jagły dostarczają dużych ilości witaminy E i lecytyny – poprawiając pamięć i koncentrację, a także regulując poziom cholesterolu we krwi.

Monodieta jaglana

W ostatnim czasie bardzo popularna stała się monodieta jaglana, nazywana też głodówką jaglaną. Z głodem jednak wspólnego ma ona niewiele. Dieta jaglana to jedna z najzdrowszych kuracji odchudzających. Szczególnie popularna jest 14 dniowa. Kasza jaglana odkwasza organizm (jest zasadowa!) i zawiera antyoksydanty, które likwidują wolne rodniki w organizmie. Poza tym kasza jaglana świetnie oczyszcza organizm z toksyn. Mimo, że monodieta jest nieco nudna, to efekty są zachwycające. Kasza oczyszcza organizm, poprawia wygląd skóry i poprawia samopoczucie – a przede wszystkim – odchudza. Trzeba pamiętać jednak o regularnym piciu wody mineralnej, zrezygnować z kawy i mocnej herbaty na rzecz zielonej bądź czerwonej. Dietę jaglaną najlepiej przeprowadzić wiosna bądź jesienią.

Jak gotować kaszę jaglaną, by nie była gorzka?

Odmierzamy szklankę kaszy i przesypujemy ją na sitko. Następnie przelewamy kaszę na zmianę zimną i wrzącą wodą. To pozwoli pozbyć się nielubianego smaku goryczy. Opłukaną kaszę przesypujemy do garnka i zalewamy wodą (na 1 szklankę suchej kaszy jaglanej przypada około 1,5 szklanki wody). Gotujemy pod przykryciem, na małym ogniu, aż kasza wsiąknie całą wodę. Nie mieszkamy. Kaszą można przyprawić wedle uznania: solą, curry, cukrem, miodem bądź cynamonem.

Sprawdzone przepisy z kaszy

Lekka zupa z kaszy jaglanej

Składniki:

  1. Szklanka kaszy jaglanej
  2. Liść laurowy, ziele angielskie
  3. 3 marchewki
  4. 2 pietruszki
  5. Mały seler
  6. Por
  7. Zielona pietruszka i koperek
  8. Łyżka masła
  9. Sól

Opłukaną kaszę wsypujemy do garnka i zalewamy wodą, dorzucamy liście laurowe oraz ziele angielskie. Jak się woda zagotuje, dodajemy warzywa starte na tarce na grubych oczkach, następnie łyżkę masła, przyprawy do smaku i posiekane zioła.

Można dodać kostkę rosołową i odrobinę śmietany.

Zupa jest lekka i pożywna. Idealna na diecie, bądź dla dzieci.

Śniadanie mistrzów z kaszy jaglanej:

Składniki:

  1. 1 szklanka kaszy jaglanej
  2. 2 szklanki mleka
  3. Łyżka miodu
  4. Cynamon
  5. Jabłko
  6. Garść żurawiny

Kaszę płuczemy, wsypujemy do garnka i zalewamy mlekiem. Po 10 minutach gotowania (jak kasza zacznie robić się miękka) dodajemy: miód, starte jabłko, cynamon i garść żurawiny. Gotujemy jeszcze przez chwilę. Można jeść na ciepło bądź zimo, z dodatkiem jogurtu naturalnego.

Autor: Anna Kurp

Zapisz się na newsletter

No.12 Mint dostępny online i w salonach Empik

Magazyn MINT to poradnik dla mam o charakterze lifestylowym. MINT to nie tylko portal, który codziennie dostarcza porcji inspiracji dla mamy i dziecka. To także drukowany kwartalnik stworzony dla chwili relaksu. Poczuj miętę do MINT.

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.