Sonia Kubisa stworzyła markę w duchu less waste – poznaj DayShift

Sonia Kubisa stworzyła markę, która ma Cię motywować, abyś każdego dnia była lepsza. DayShift działa w duchu less waste. Sprawdźmy czym jest dla Soni odpowiedzialna moda.

sonia kubisa

SKLEP

sonia kubisa

Jak tworzyć odpowiedzialną modę w Polsce

Sonia Kubisa od niespełna roku działa na polskim rynku modowym. To młoda polska projektantka, a prywatnie mama dwójki dzieci. DayShift to marka, która działa w duchu less waste, zwracając szczególną uwagę na etyczny proces produkcji i wykorzystywanie certyfikowanych materiałów.

NAJNOWSZA KOLEKCJA SONI KUBISA

Najnowsza kolekcja wiosna/lato 2020 Her Majesty: Art, to kolekcja oddająca hołd sztuce i tradycyjnemu rzemiosłu, a także podkreślająca siłę współczesnych kobiet. W rolę modelki wcieliła się Barrakuz – polska artystka sztuk wizualnych, która współpracowała z takim markami jak adidas czy Reserved.

O odpowiedzialnej modzie rozmawiamy nie od dzisiaj, sprawdzamy zatem jaki rozwiązania wdrożyła Sonia i jak działa w duchu less waste ze swoją marką każdego dnia.

SONIA KUBISA TWORZY ODPOWIEDZIALNĄ MARKĘ – ZIELONA MODA

MINT: Czym jest dla Ciebie odpowiedzialna moda? 

SONIA KUBISA: Odpowiedzialna moda to przede wszystkim dokonywanie świadomych wyborów, zarówno jako przedsiębiorcy, jak i konsumenta. Dla mnie to także styl życia, bo każdy krok w stronę tworzenia odpowiedzialnej mody pociąga za sobą kolejne, więc w naturalny sposób zmieniają się moje dotychczasowe nawyki. Od momentu, gdy sama zajęłam się na poważnie modą zaczęłam jeszcze bardziej patrzeć na metki, ale nie z nazwą marki, bo te często niestety nic nie znaczą. Skupiam się na składzie, zwracam uwagę na to, gdzie powstał dany produkt. Marka oczywiście też jest ważna, a konkretnie to, co ma do powiedzenia, w jaki sposób tworzy ubrania, jak je magazynuje. Gdybyśmy na tych aspektach skupiali się jako konsumenci, nie byłoby potrzeby podziału na slow i fast fashion.

MINT: W jaki sposób przekładasz idee na praktyczne działania w swojej firmie? 

SONIA KUBISA: Zwracam szczególną uwagę na to, z jakich materiałów powstają nasze produkty. Są to tkaniny i dzianiny kupowane w Polsce, od zaufanych i sprawdzonych producentów. Materiały z odpowiednimi certyfikatami to gwarancja, że produkt powstał w etycznych warunkach, a ubrania, które z niego powstaną będą przyjazne nie tylko dla środowiska, ale też dla klientek. Nasze produkty szyjemy w polskich szwalniach, co pomaga nam kontrolować każdy etap produkcji. Staramy się też unikać nadprodukcji ubrań, przy magazynowaniu nie korzystamy z plastikowych worków – robimy wszystko, aby nasza marka była jak najbardziej przyjazna środowisku. 

sonia kubisa

Zapisz się na MINTowy newsletter i odbierz PREZENT - Pomysły na kreatywne zabawy na CAŁY MIESIĄC!

Dołącz do naszej społeczności i poczuj miętę do MINT! Nasz newsletter to gwarancja dobrych treści! Odbierz w prezencie 30 kreatywnych pomysłów na zabawy z dzieckiem, bo to nowa jakość czasu z dzieckiem.

sonia kubisa

EKOLOGIA – MARKETING CZY STYL ŻYCIA

 

MINT: Dlaczego wciąż tak mało firm koncentruje się na etycznych praktykach biznesowych? 

SONIA KUBISA: Wiele firm powstało i ukształtowało swoje praktyki jeszcze zanim zaczęto mówić głośno o nieetycznych działaniach przedsiębiorstw. Niektóre z nich się zmieniają, przekształcają zgodnie z tym, czego oczekują od nich konsumenci. Inne zapewne nie muszą tego robić, bo świadomość klientów wciąż nie jest jeszcze wysoka, więc najzwyczajniej rynek od nich tego nie wymaga. Radzą sobie bez wdrażania etycznych i ekologicznych rozwiązań, które często są po prostu znacznie trudniejszymi i bardziej kosztownymi procesami.

MINT:  Czy ekologia to chwilowa moda i triki marketingowy czy sposób myślenia, życia?

SONIA KUBISA: Dla niektórych firm z pewnością to tylko chwilowa moda, na której próbują się wypromować, ale na rodzimym rynku mamy już całkiem sporo marek, które mogą się pochwalić ciekawymi, a co najważniejsze realnymi działaniami proekologicznymi. Myślę, że tak, jak w każdej dziedzinie – ważne jest zachowanie równowagi. Róbmy modę, twórzmy fajne ubrania, ale pamiętajmy przy tym o naszej planecie. Sama wyznaję taką zasadę prowadząc DayShift i widzę, że takie działania przynoszą efekty – niczego nie narzucamy, ale pokazujemy, rozmawiamy z naszymi klientkami i jesteśmy dumni, gdy dostajemy kolejną wiadomość, że dziewczyny zabierają nasze bawełniane woreczki na zakupy, rezygnując z foliowych torebek. Zasada małych kroków, o to właśnie chodzi!

ŻYJ W RYTMIE SLOW

MINT: Co mogą zrobić konsumenci aby wspierać slow fashion i kupować odpowiedzialniej? 

SONIA KUBISA: Najważniejsze, by wykonać pierwszy ruch i zacząć kupować ubrania tworzone w duchu slow, co w końcu stanie się stylem życia. Obserwuję to na przykładzie mojej rodziny i koleżanek, które zaczęły nosić nasze ubrania uszyte z naturalnych tkanin – jak twierdzą, komfort jest nieporównywalnie wyższy. Często mierzę się z argumentem, że takie zakupy wiążą się z większymi kosztami, a nie każdy dysponuje funduszami pozwalającymi na wspieranie slow fashion, ale warto zdać sobie sprawę, że kluczem do sukcesu jest kupowanie mniej, a lepiej. Takie wybory mają także wpływ na aspekt ekologiczny. Kolejną kwestią jest fakt, że konsumenci nie zdają sobie sprawy, że ubrania też nas trują. Zwracamy uwagę na to, co jemy, eliminując z diety przetworzone produkty, używamy naturalnych kosmetyków, a co z ubraniami które otulają nasze ciała praktycznie przez cały dzień? Materiały również mogą zawierać szereg szkodliwych substancji, które przenikają przez naszą skórę, dlatego warto zwracać uwagę na skład surowcowy oraz certyfikaty potwierdzające bezpieczeństwo danej tkaniny.

sonia kubisa

Zwracamy uwagę na to, co jemy, eliminując z diety przetworzone produkty, używamy naturalnych kosmetyków, a co z ubraniami które otulają nasze ciała praktycznie przez cały dzień?

MINT: Kluczem do etycznej mody jest wiedza. Czy angażujesz się w prowadzenie dialogu z otoczeniem odnośnie odpowiedzialnej mody, jak to robisz? 

SONIA KUBISA: Ciągle staram się rozwijać swoją wiedzę w tym zakresie, tym samym chcąc się nią dzielić. Aktualnie nasze media społecznościowe są głównym medium służącym do informowania klientów o procesie produkcji czy tkaninach, które wybieramy.. Niedawno ruszyliśmy też z newsletterem, który z założenia ma być kolejnym miejscem do przekazywania wiedzy o odpowiedzialnej modzie i zrównoważonej produkcji.

MINT: Czy ubrania marek stawiających na rozwiązania przyjazne środowisku muszą być drogie?

SONIA KUBISA: Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy coś jest drogie – to pojęcie względne. Z pewnością ceny muszą być wyższe od tych, do których przyzwyczaiły nas sieciówki. Przyglądam się im ze zdumieniem – polskie marki często nie są w stanie wyprodukować jednej sztuki odzieży w takiej cenie, jaką proponują sieciówki za kilka swoich gotowych produktów. Myślę, że świadomość tego, co składa się na cenę produktu stworzonego z dbałością o jakość, środowisko i człowieka rzuca zupełnie inne światło na sprawę.

JAK ZMIENIĆ ŚWIAT?

 

MINT: Co jeszcze można zrobić aby stworzyć lepszy świat mody? 

SONIA KUBISA: Jako konsumenci powinniśmy dokonywać świadomych wyborów, a jako przedsiębiorcy, zgłębiajmy swoją wiedzę, udoskonalajmy produkty i procesy ich powstawania.

MINT: Jakie Ty zielone elementy wprowadziłaś do swojej rodziny?

SONIA KUBISA: Już teraz jest ich wiele, ale nieustannie myślę, co jeszcze moglibyśmy zmienić.  Segregujemy śmieci, całą rodziną pijemy wodę z kranu, chodzimy na zakupy tylko z własną torbą. Wybieramy osiedlowy warzywniak z zakupami na wagę i kameralną piekarnię zamiast marketu. Jako kobieta i entuzjastka mody nie ukrywam, że ogromną dumą dla mnie jest moja garderoba, która składa się już prawie w całości z polskich marek. Ubrania noszę praktycznie tylko ,,swoje”, czyli z metką DayShift, ale pozostałe części garderoby, takie jak buty, torebki, biżuterię czy akcesoria kolekcjonuję wspierając biznesy z naszego polskiego podwórka.

MINT: Z jakimi wyzwaniami proekologicznymi zamierza się zmierzyć Twoja marka w najbliższym czasie?

SONIA KUBISA: Jesteśmy młodą marką, a sytuacja jest u nas bardzo dynamiczna. Grono klientów ciągle się powiększa, dlatego w najbliższym czasie musimy zastanowić się nad naszą produkcją. Z jednej strony chcemy odpowiedzieć na zapotrzebowanie klientek i sprawić, by każda z nich zdążyła kupić dany produkt, a z drugiej – zależy nam na unikaniu nadprodukcji i marnowaniu nakładów pracy, materiałów, energii. Ciężko idealnie przewidzieć zapotrzebowanie, dlatego ten temat jest dla nas wymagający. Oprócz tego, od początku stawiamy na to, by nasza firma wyrządzała jak najmniejsze szkody dla środowiska i robimy co w naszej mocy, by tak właśnie było. Z pewnością będziemy dalej kontynuować to wszystko, co udało się nam już wypracować. 

sonia kubisa
sonia kubisa
sonia kubisa

podobne artykuły

magazyn dla mam

Zapisz się na newsletter

MINT MAGazyn online to lifestylowy serwis dla mam. To portal o pozytywnym macierzyństwie i szczęśliwym dzieciństwie. Zajrzyj do nas po codzienną dawkę inspiracji. Poczuj miętę do MINT!

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.