Mindfulness dziecka, czyli trening uważności i odkrywania świata

Mindfulness to celebrowanie tu i teraz. Poznaj ćwiczenia, które wesprą trening uważności dziecka.

Autor: Wiktoria Sieja

trening uważności

Czy trening uważności jest dobry dla Twojego dziecka?

 

Przebodźcowane, przeładowane obowiązkami, nadpobudliwe i z brakiem możliwości skupienia się nawet na chwilę. To nasze dzieci. To nasze dzieci, które każdego dnia przemierzają  świat z rozkojarzeniem pod pachę. Czy jest im łatwo? Na pewno nie. Czy możemy im pomóc? Tak.

Mindfulness to inaczej trening uważności. Uważność, czyli bycie tu i teraz. Zauważanie tego co dzieje się wokół mnie i przyglądanie się temu z zainteresowaniem. To również ciekawe świata pytania i odważnie wyrażane towarzyszące emocje i uczucia. Dobra wiadomość jest taka, że mindfulness można nabyć, a wręcz wyćwiczyć.

W świecie dorosłych uważność przybrała formę medytacji. I o ile ciężko usadzić dziecko na macie, o tyle łatwiej pokazać mu kilka prostych ćwiczeń. Zasada jest prosta, ma być zabawnie, angażująco i co najważniejsze krótko.

Gotowi na trening?

trening uważności

MUZYKA ŚWIATA

Kiedy pralka przestaje dudnić, telewizor milknie zaczynamy odkrywać hałasy naszego domu. Czas na trening uważności!

ĆWICZENIE

Ustal z dzieckiem dźwięk, na który w waszym domu lub najbliższym otoczeniu zapanuje cisza. Zamknijcie oczy i wsłuchajcie się uważnie. Może usłyszycie śpiew ptaków dobiegający zza okna, może w drugim pokoju zatrzeszczy parkiet. Bądźcie otwarci na każdy z dźwięków i starajcie się go nazwać.

GÓRA I DÓŁ

Czyli obserwowanie swojego oddechu. To niezwykle wyciszające ćwiczenie, które przy odpowiednich rekwizytach zainteresuje najmłodszych i będzie doskonałym treningiem uważności.

ĆWICZENIE

Połóż się z dzieckiem na placach i zdecydujcie jaki przedmiot umieścicie na swoich klatkach piersiowych. Może to być mała poduszka, miś lub inna ulubiona zabawka. Obserwujcie jak dzięki waszym oddechom unoszą się raz w górę raz w dół. Myk polega na tym, że oddech musi być na tyle równy i spokojny, żeby zabawka nie spadła. 

trening uważności
trening uważności

SMAKOSZ

Dobre jedzenie poprawia nam humor już z samego tytułu. Znajdź przekąskę lub owoc, które twoje dziecko lubi najbardziej. Niech to będzie przyjemny trening uważności!

ĆWICZENIE

Zawiąż mu oczy i pozwól, aby smaki rozpływały się po jego podniebieniu. Degustacja ma być na tyle wolna, aby smakosz mógł określić każdy smak, który czuje. 

SIŁACZ

Nawet w tak małym ciele może zebrać się cała góra złości. Na pewno niejednokrotnie się o tym przekonałaś. To właśnie moment, w którym warto wprowadzić trening uważności.

ĆWICZENIE

Dobrym sposobem na rozluźnienie i wyładowanie napięcia jest spięcie wszystkich mięśni. Poproś dziecko, aby przez kilka sekund napięło każdą część swojego ciała- od stóp do głów. Następnie rozluźnijcie ciało i zademonstrujcie bezwład szmacianej lalki.  

trening uważności

Małe stópki, które przemierzają tak przeładowany świat zasługują na chwilę odpoczynku i skupienia. Te proste ćwiczenia pomogą im teraz skupić uwagę i zauważyć otoczenie. Kto wie jakie efekty przyniosą w przyszłości? 

1 // 2 // 3 // 4 // 

podobne artykuły

poradnik dla mam

Zapisz się na newsletter

No.12 Mint dostępny online i w salonach Empik

Magazyn MINT to poradnik dla mam o charakterze lifestylowym. MINT to nie tylko portal, który codziennie dostarcza porcji inspiracji dla mamy i dziecka. To także drukowany kwartalnik stworzony dla chwili relaksu. Poczuj miętę do MINT.

Copyright MINT Project design SHABLON

Pin It on Pinterest

Udostępnij ten artykuł!

Podoba Ci się ten post? Podziel się z nim ze znajomymi i rodziną, udostępniając w wybranym medium.